5 tips om goede voornemens te maken

’t Is weer de tijd van het jaar om terug te blikken en vooruit te kijken. Hoe zorg je nu dat je goede voornemens ook echt uitvoert? Mijn ervaring is dat de eerste stap cruciaal is en die bestaat uit het formuleren van goede voornemens.Voornemens plaatje

Stap 1: formuleer goede voornemens

Hier 5 tips om met bewust gedrag je voornemens zo op te stellen dat ze werkelijkheid worden.

1. Stel een inspirerend doel dat 20% uit je comfortzone is

Een doel moet niet onhaalbaar hoog zijn, maar ook niet te gemakkelijk. Maar wat dan wel? Zorg dat je doel je inspireert, motiveert en raakt is en dat het 20% uit je comfortzone is. Dat voelt een beetje spannend, want het is uit je comfortzone, maar
dat hoort erbij.

2. Formuleer positief wat je wil en laat achterwege wat je niet wil

Alles dat aandacht krijgt, dat groeit. Focus op wat je wel wilt en formuleer dat. Dus niet: “Ik wil wat minder onzeker zijn”, maar “Ik wil zeker en zichtbaar zijn” .

Door te focussen op wat je wel wilt bereiken, raak je overtuigd en trek je ideeën, mensen en omstandigheden aan die het mogelijk maken jouw doel te realiseren.

3. Gebruik krachtige woorden om je commitment te uiten

Spreek je voornemens hardop uit voor jezelf en anderen. Schrijf ze desnoods ook op. Zeg niet “Ik ga proberen af te vallen komende maand”, maar: “Ik besluit om eind maart 4 kilo afgevallen te zijn”.

4. Ga er 100% voor!

Kies een doel waar je 100% voor wilt gaan en waar je je ook aan wilt committeren.

5. Visualiseer de positieve impact op je leven

Bedenk wat de positieve impact op je leven is als je je doel hebt gehaald. Hou dit ook voor ogen op moeilijke momenten, want die gaan zeker komen.

 

Volgende blog: 4 tips om afspraken met jezelf toch na te komen

Meer oefenen in afspraken maken met jezelf? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. In elke coachsessie maak je namelijk afspraken met jezelf.

Volg me ook op social media: