Ben jij fit genoeg voor je volgende loopbaanstap?

Ken je dat? Dat je soms te hard werkt en het sporten en gezond eten er bij inschiet? En dat je je daardoor niet zo lekker in je vel voelt zitten? Dat is precies waarom je bij mij niet alleen aan je loopbaan werkt, maar er tijdens mijn coaching ook ruimte is om jezelf fysiek uit te dagen. De meeste van mijn klanten willen aan het eind van hun coachtraject niet alleen werk dat bij hun past, maar ook fitter zijn en meer bewegen. Je kunt nog zoveel plannen op werkgebied hebben, maar als je elke avond tot 2 uur ’s nachts aan de wijn zit en fysiek te moe bent, komt er van je plannen niet veel terecht. Daarom geloof ik in een integrale benadering waarbij je zowel fysiek, mentaal als op werkgebied stappen gaat zetten. Geest en lichaam zijn namelijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden (iets met een fitte geest in een fit lichaam). Daarom besloot ik deze zomer ook mezelf fysiek eens flink uit te dagen met crossfit en weer eens goed voor mezelf te zorgen door gezond te eten.

Nee, nee, niets voor mij

Dat krachttraining voor mij als hardloper goed zou zijn, wist ik al. Ik kende de voorbeelden van mensen die al jaren krachttraining combineren met rennen. Mij niet gezien. Als ik ergens een hekel aan had, was het krachttraining. Opdrukken lukte me nooit, buikspieroefeningen voerde ik niet goed uit en met een klimrek wist ik me totaal geen raad. Ik was zo iemand die enthousiast begon, een strippenkaart voor krachttraining kocht en na les 2 concludeerde dat het niets voor mij was.

Toch begon het te kriebelen dit voorjaar. Ik hoorde goede verhalen van hardloopmaatjes die aan crossfit deden, zich veel fitter en sterker voelden en daar ook baat bij hadden bij het rennen. Crossfit: een soort van eenvoudige ‘box’ of gymzaal zonder fitnessapparaten (op roeimachines na), maar met gewichten, ringen, wandrekken en stangen. Toen ik eind juni de gelegenheid kreeg om gedurende 6 weken kennis te maken met crossfit, besloot ik het een kans te geven. Ik wilde vooral een sterkere ‘core’ oftewel bovenlichaam, want als hardloper waren vooral mijn beenspieren goed ontwikkeld, maar ook een lager vetpercentage en een paar kilo afvallen spraken me aan. Mijn concrete doel voor de komende 6 weken was dat mijn lichaam uit 6% minder vet zou bestaan.

Met frisse tegenzin

Mooie resultaten, maar zover was het nog niet. Ik startte met behoorlijke, frisse tegenzin. Om maximaal resultaat te bereiken was het namelijk van belang dat ik me gedurende die 6 weken ook hield aan een voedingsplan. Geen suikers en kaas meer en ook nauwelijks koolhydraten en vooral wel heel veel eiwitten en groenten! Nooit geweten dat er ook koolhydraten in fruit, wortels, peulvruchten en bieten zaten. En laten dat nou net de dingen zijn die ik al vegetarier vaak eet. Na de eerste weerstand, besloot ik me er toch aan over te geven. Braaf verwisselde ik mijn havermoutpap in voor kwark, at ik met de lunch en voor het diner een zelfgemaakte salade. Het hardlopen zette ik even op een laag pitje en drie keer per week ging ik naar een crossfit les. Via de handige app van Crossfit Haarlem kon ik precies tijdens welke lessen nog plek was. Er werden meerdere lessen ’s ochtends en ’s avonds aangeboden, dus keuze genoeg.

Ik kan het nog niet en ondertussen…

De lessen zelf vielen me alleszins mee. Kleine groepen: er mochten maximaal 14 deelnemers per les deelnemen. De structuur was wel hetzelfde: elke les begon met een warming up, een kracht- en een conditiegedeelte. Qua inhoud was geen enkele les of ‘workout’ hetzelfde en dat maakte het juist zo leuk. De ene workout werkten we aan de armen en schouders, de andere workout stonden de benen centraal. Doordat de groepen relatief klein zijn, was er alle ruimte voor de ‘coach’ (trainer) om aanwijzingen te geven bij het goed uitvoeren van de oefeningen. Dat was bij mij ook wel nodig, veel oefeningen vallen of staan bij het op een juiste manier uitvoeren ervan. Naast de afwisseling ben ik ook zeer gecharmeerd geraakt van het idee van de ‘growth mindset’ bij crossfit. Er zijn talloze mogelijkheden om oefeningen aan te passen op jouw eigen niveau. Kun je nog niet opdrukken op de grond? Geen nood, dan begin je eerst met opdrukken bij een wandsteun zodat je de oefening meer diagonaal uitvoert. Alle oefeningen zijn op drie niveaus uit voeren, zodat iedereen mee kan doen, zelfs ik! Dat zorgde er voor dat ik deze krachtsoefeningen wel leuk vond en het nu wel volhield.

Hoe daag jij jezelf fysiek uit?

Na zes weken was ik ruim 4 kilo afgevallen en was mijn doel gehaald: mijn vetpercentage was met 6% geslonken! Bovenal voelde ik me fitter dan ooit en gaf het me een kick dat ik nu wel in staat was om krachtsoefeningen uit te voeren. Ook merkte ik dat een aantal oefeningen me steeds makkelijker af gingen. Al met al een hele overwinning om door te gaan met iets waar ik zoveel weerstand bij voelde! Inmiddels heb ik besloten om hardlopen voortaan te combineren met twee keer in de week crossfit. Nu hoeft natuurlijk niet iedereen aan crossfit. Het gaat er om dat je je voor jezelf kijkt wat jou fysiek inspireert & motiveert en 20% uit je comfortzone is. Voor de een is dat eindelijk beginnen met paardrijden, dagelijks koud douchen en voor de ander is dat elke dag minimaal 30 minuten wandelen. Iemand die ik momenteel coach besloot twee maanden geleden elke dag 10.000 stappen te zetten en sindsdien wandelt ze na het werk geregeld. Hierdoor voelt ze zich niet alleen fitter, maar heeft ze ook meer verdiepende gesprekken met de familieleden/vriendinnen) die soms aansluiten tijdens de wandeling. Bovendien geeft het haar een mooi reflectiemoment om na te denken over hoe het gaat en wat haar volgende stap kan zijn.  Ik ben benieuwd hoe jij je fysiek uitdaagt om goed in je vel te zitten.

Ontbreekt het jou aan energie, voel je je fysiek niet goed in je vel en wil je nu echt de stap zetten om werk te gaan doen dat echt bij je past? Wanneer neem jij het besluit om er echt voor te gaan en te doen wat goed voor je is? Je hoeft niet lijdzaam af te wachten, je kunt vandaag de eerste stap zetten. Er komt geen beter moment en dat weet jij ook. Wat als wij samen aan de slag gaan en jouw droombaan creëren? Maak nu een afspraak voor een gratis speedcoachsessie.

Marcella van Doorn is een bewuste loopbaancoach. Zij coacht mensen die geen energie meer halen uit hun werk, ander werk zouden willen hebben en maar niet goed weten wat. Aan de hand van de 5 stappen van het Design-your-new-jobmodel creëer je werk dat echt bij je past.

Volg me ook op social media: