Help mijn coachtraject is afgelopen! Hoe hou ik mezelf scherp?

Het zit erop. Ze zit lachend voor mij als haar laatste en achtste coachsessie is aangebroken. Aan de ene kant blij: ze heeft haar baan opgezegd, is klaar voor haar nieuwe stap en kijkt met voldoening terug op de manier waarop ze is omgegaan met haar leidinggevende. Ze is assertiever geworden en klaar voor iets groots: ze gaat met haar gezin verhuizen naar het buitenland! Ze lacht en tegelijk komt de twijfel door: ze zit nog met iets waar ze graag antwoord op wil in deze sessie. Ze wil niet mee terugvallen in de automatische piloot zoals voor het coachtraject. Ze wil de goede lijn doorzetten en vooral nog dingen doen die echt bij haar  passen. Ze wil zich continue bewust afvragen: wil ik dit wel? Maar hoe doet ze dat zonder coach en zonder intervisie? Hoe kan ze op de goede weg door blijven gaan en zichzelf scherp houden nu haar coachtraject is afgelopen?

Help mijn coachtraject is afgelopen! Hoe hou ik mezelf scherp?
Het is een vraag die ik vaker hoor na afloop van een coachtraject. En terecht, want jezelf scherp houden en bewuste keuzes blijven maken op werkgebied, gebeurt niet zomaar, daar moet je wel iets voor doen! In deze blog geef ik een paar voorbeelden van manieren hoe jij je scherp kan houden ook zonder coach.

Wat er nodig is voor echte gedragsverandering

Deze zomer las ik het nieuwste boek van Ben Tiggelaar “De ladder. waarom veranderen zo moeilijk is en …welke drie stappen wel werken”. Een makkelijk leesbaar en intrigerend boek dat naadloos aansluit bij de vraag hoe je jezelf scherp houdt en je goede gewoonte echt verankert. Volgens Tiggelaar zijn er drie stappen nodig voor echte verandering: 1) je bepaalt je doel 2) je beschrijft het gewenste gedrag zo concreet mogelijk en 3) je regelt support. Hij geeft zijn simpele model weer in een ladder met drie treden.

Voor 1 doel heb je 3 support technieken nodig

Voor deze blog is vooral het regelen van ‘support’ heel belangrijk. Bij ‘support’ gaat het om alle technieken die je in kunt zetten om het nieuwe, gewenste gedrag te ondersteunen. Zonder support lukt gedragsverandering niet, aldus Ben Tiggelaar. En laat support nou de stap zijn die mensen het meest vergeten. Het is dus niet zo raar dat je snel terugvalt als je tijdelijk je gedrag het verandert. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat slechts één supporttechniek inzetten echt onvoldoende is. Als je echt iets blijvends wil veranderen, stel dan 1 doel, 1 gedraging en gebruik minimaal 3 verschillende supporttechnieken.

Je fysieke en sociale omgeving aanpassen 

Als je gedrag wilt veranderen, vraag je dan allereerst af of je iets kunt veranderen in je directe omgeving waardoor het gewenste gedrag makkelijker wordt. Tiggelaar maakt  onderscheid tussen de fysieke omgeving (de omgeving om jouw heen) en de sociale omgeving (de mensen met wie je omgaat) die je kunt aanpassen. Het is net als bij afvallen en sporten: zorg dat je geen snoep in huis haalt en regel een buddy of een club zodat je een stok achter de deur hebt om te gaan sporten.

Voorbeelden om je zelf na een coachtraject scherp te houden zijn:

  • Plan een maandelijks gesprek in met een vriend(in) of collega waarmee je een maandevaluatie voert. Dit is een combinatie van je fysieke en sociale omgeving aanpassen. Cruciaal is dat je eerst je fysieke omgeving aanpast: plan van te voren de afspraak in, anders gebeurt het niet. Ik voer mijn maandevaluatie per Skype met een collega-coach. Ik heb zelf nooit zin in de maandevaluatie, maar elke keer merk ik weer hoe nuttig het is. Soms heb ik het gevoel dat het niet zo goed ging de afgelopen maand. Als ik dan ontdek dat er veel meer zaken waren die goed gingen, plaatst dat de negatieve zaken weer in perspectief. Ander voordeel van de maandevaluatie is dat je snel kan bijsturen.Van te voren beantwoord je drie simpele vragen voor je zelf op papier:
    1. Wat ging er goed deze maand?
    2. Wat kon er beter? Kijk daarbij ook: Is er iets dat je kunt erkennen? Is er iets dat je kan loslaten? Had je bijvoorbeeld te hoge verwachtingen van jezelf en kun je de gedachte dat het perfect moet zijn loslaten?
    3. Wat besluit je voor de volgende maand?
  • Nog een voorbeeld van je fysieke omgeving aanpassen: Schrijf zichtbaar een bepaalde leus of mantra voor jou op die belangrijk is. Bijvoorbeeld: wat kan ik vandaag doen om meer energie te krijgen? Of: wat wordt er mogelijk als ik vaker nee zeg? Of: wat kan ik vandaag doen om werk te creëren dat echt bij me past? Op die manier herinner je elke dag het doel dat je voor ogen had. Dit kan door een bepaald woord in het wachtwoord van je telefoon te verwerken, een briefje op te hangen bij je bureau of op het krijtbordje bij je WC te schrijven. Als het maar zichtbaar is en je het vaak ziet. Op die manier hou je je doel levendig.
  • Wil je meer rust tijdens je werk: blok dan in je agenda gewoon een paar uur vrij zodat je momenten van rust hebt.
  • Vind je het belangrijk om meer samen te werken met een collega, zorg dan dat je vaker in de buurt van die collega bent.

Zelf heb ik sinds het lezen van het boek De ladder ook meer aandacht voor supporttechnieken. Zo laat ik deelnemers van mijn trainingen hun acties en besluiten opschrijven op een apart vel papier dat ik ze twee weken na de training nog eens opstuur. Op die manier worden ze ook na de training nog herinnerd aan hun besluiten. Verder geef ik ze aan het eind van de training een buddy mee met wie ze contact kunnen houden. En ik bel ze een maand na de training even op om te kijken hoe het gaat en of ze hulp nodig hebben.

En mijn klant? Zij koos in de laatste coachsessie ook een manier om zichzelf scherp te houden. Ze gaat op zoek naar een buddy in haar vriendenkring met wie ze maandelijks kan Skypen en de maandevaluatie kan doen. Dat is win-win: gezellig om contact te houden met haar vriendinnen in Nederland en een handige manier om bewuste keuzes te maken en plezier te houden in haar werk.

Kun je het niet alleen?
Wil jij jezelf ook scherp houden op werkgebied en lukt dat niet alleen? Wil je werk creëren dat echt bij je past?  Je hoeft niet lijdzaam af te wachten, je kunt vandaag de eerste stap zetten. Er komt geen beter moment en dat weet jij ook. Wat als wij samen aan de slag gaan en jouw droombaan creëren? Maak nu een afspraak voor een gratis speedcoachsessie  of meld je aan voor de 1-daagse dagtraining Design your new job die ik op 25 januari 2019 organiseer

Marcella van Doorn is een bewuste loopbaancoach van Design your new jobcoaching. Zij coacht mensen die geen energie meer halen uit hun werk, ander werk zouden willen hebben en maar niet goed weten wat. Aan de hand van de 5 stappen van het Design-your-new-jobmodel creëer je werk dat echt bij je past.

Volg me ook op social media: