Hoe hou je focus op je werkambities? – 5 tips om je niet te laten afleiden door de waan van de dag

Je werkt hard, maar richt je je wel op de juiste dingen? Veel mensen hebben de neiging om maar steeds harder te gaan werken. Dan doe je de ene klus na de andere. Je werkt vooral aan dingen die snel afkomen en belangrijk zijn voor de korte termijn. Je doet steeds meer dingen door elkaar en raakt de focus kwijt. Bovendien zit je steeds vaker ’s avonds nog achter je laptop om dingen af te maken. En als je je dan nog goed zou voelen, maar je krijg steeds meer een ontevreden gevoel. Je voelt je geleefd en ergens knaagt het omdat je niet die projecten of opdrachten doet die je diep in je hart wilt doen. Herkenbaar?

Onlangs coachte ik een klant die op het gebied van werk meer wilde focussen op dat wat echt belangrijk voor haar is. Ze was ‘in-between-jobs’ en was op zoek naar een nieuwe baan, deed nog wat klussen voor oude opdrachtgevers & bekenden en had ook nog een leuk, eigen droomproject. Het voeren van sollicitatiegesprekken, het afmaken van klussen van opdrachtgevers en haar werkzaamheden voor het droomproject liepen steeds meer door elkaar heen. Het zorgde ervoor dat ze steeds vaker switchte tussen alle activiteiten, gestrest was en uiteindelijk in tijdsnood kwam. Ze wilde graag meer focus hebben. Ze wist wat ze wilde en soms maakte ze een planning, maar vaak liep het anders. Dan deden anderen weer een beroep op haar en kwam er van haar droomproject weinig terecht. Dat knaagde en moest anders! Het liefst zou zich weer meer haar planning houden. Maar hoe kon ze dat doen?

De helper die ‘ja’ zegt tegen tussendoorklusjes

Samen keken we er eerst naar hoe het kwam dat ze steeds zwichtte voor tussendoorklusjes van anderen. Het bleek haar valkuil: ze was altijd vriendelijk en behulpzaam, kortom een echte helper! Dat in combinatie met haar resultaatgerichtheid zorgde ervoor dat ze zich vaak ertoe liet verleiden om klussen van oude opdrachtgevers & vrienden eerst te doen. Plannen stond haar een beetje tegen: ze hield van de chaos waarin gecreëerd kon worden en plannen paste eigenlijk niet bij haar creatieve geest. Toch merkte ze dat het nu te chaotisch was.

Vervolgens vroeg ik wat haar prioriteiten voor de komende maand waren. Toen gebeurde wat wel vaker gebeurt in mijn coachsessies. Regelmatig starten mensen een coachsessie met weinig mentale helderheid en een gevoel van stress. Maar als ze even de tijd en aandacht nemen, weten ze halverwege de sessie vaak dondersgoed zelf wat echt belangrijk voor hun is. In no-time had mijn klant haar prioriteiten helder: 1) haar eigen droomproject, 2) het vinden van een baan en 3) klussen van bekenden.

Afspraken met jezelf

Tot slot vroeg ik wat haar kon helpen om zich mee te focussen. Ze besloot voortaan elke maand haar prioriteiten te bepalen en elke week haar activiteiten in te plannen in een digitale agenda. Ze sprak met zichzelf af om elke dag ’s ochtends een moment te nemen om haar agenda door te nemen en te kijken in hoeverre er ruimte was voor onverwachte ‘tussenklusjes’ van anderen. Aan het eind van de sessie besloot ze de komende twee weken haar planning voor minimaal 70% uit te voeren. Om dit allemaal echt te realiseren is het van belang om goed uitgerust te zijn. Als je moe bent ga je namelijk weer sneller over op automatische piloot en verval je eerder in oude gewoonten. En dus gaf mijn klant zichzelf ook een fysieke opdracht: de komende twee weken besloot ze om minimaal 3 avonden per week voor 22.30 uur te gaan slapen.

Met een opgelucht en inspirerend gevoel verliet ze mijn coachruimte. Zo simpel kan het zijn! De meeste stress en drukte ervaren we vaak als we het gevoel hebben ‘geleefd’ te worden en geen invloed op de eigen daginvulling kunnen uitoefenen. Mensen willen creëren in plaats van alleen maar reageren!

Tips voor meer focus

  1. Begin de dag met een rustmoment waarin je zelf bepaalt welke klussen die dag jouw aandacht krijgen. Werk niet op de automatische piloot al je mails af, kijk eerst welke taak jij belangrijk vindt en start daarmee.
  2. Bepaal van te voren hoeveel tijd je aan een activiteit gaat besteden (bijvoorbeeld 1 uur) en leg gedurende die tijd je telefoon en andere afleidingen weg.
  3. Zeg vaker ‘nee’ tegen dingen die tussendoor en onverwacht aan je gevraagd worden.
  4. Zorg gedurende dag voor momenten waarin je afstand neemt van je werk. Ga tussen de middag een stukje lopen of sporten. Op die manier laat je je niet meeslepen door zaken die haast lijken te hebben en kun je objectief blijven kijken.
  5. Bepaal eens in de maand wat jouw prioriteiten voor de komende maand worden en kijk terug op de afgelopen maand: wat ging goed en wat kon beter? Vind je het moeilijk om dit in je eentje te doen? Regel dan iemand waarmee je dat doet. Zelf wissel ik elke maand met een collega-coach mijn maandevaluatie uit.

Er zijn nog veel meer manieren om focus te houden. Ik ben benieuwd welke manier bij jou werkt. Leuk als je je tip deelt met ons in het reactieveld hieronder.

Zie jij door de drukte niet meer wat echt belangrijk voor jou is en wil je weer focus? Meld je dan nu aan voor een gratis speedcoachsessie om minimaal twee gouden tips te krijgen voor jouw specifieke situatie. Wil je geen enkele tip missen voor meer flow in je werk, ontvang dan voortaan al mijn blogs en tips per email. Of gun jezelf meer tijd voor reflectie en doe de 1-daagse Design your new job training op 29 maart 2019.

Volg me ook op social media: