Doe lastige dingen als je je fit voelt

Je werk is anders dan anders. Je probeert zo goed en zo kwaad als het kan gewoon thuis te werken, maar dat valt niet mee. Heb je met je huisgenoten een ritme gevonden, merk je dat je ’s middags zelf moeite hebt om focus te houden en snel afgeleid bent. Veel mensen hebben hier last van. Ik ging eens bij mezelf na hoe dat kwam en begon een experiment.

Na drie weken thuiswerken vanwege de coronamaatregelen merkte ik dat er toch wel een en ander veranderd was aan mijn werk. Ik zat vrijwel de hele dag achter de computer om via videobellen mensen te coachen. De gesprekken verliepen verrassend goed, maar vooral ’s middags merkte ik dat ik geen energie en focus meer had voor andere werkzaamheden.

Deze energiedip was nieuw voor mij, want voor de coronacrisis had ik weinig moeite met focussen. Maar als ik nu een verslag wilde schrijven was ik opeens snel afgedwaald. Ik zocht afleiding tussendoor: even het nieuws checken over het laatste aantal coronabesmettingen, even de was ophangen of even de krant lezen. Het gevolg: waar ik anders binnen 2 uur klaar was met een verslag deed ik daar nu veel langer over. Niet dat alles continue efficiënt moet verlopen, maar mijn gebrek aan focus gaf me ook een onvoldaan gevoel aan het einde van de dag. Soms is het heerlijk om toe te geven aan het gevoel en even niets te doen. Alleen op werkdagen probeer ik zoveel mogelijk een werkritme vast te houden en zoveel mogelijk mensen te begeleiden naar werk waar zij energie van krijgen. Hoe doe ik dat op zo’n manier dat je je ook goed voelt? Dat thuiswerken (waar ik in maart een blog over schreef) was nog niet zo makkelijk. Dat moest anders!

Wat mij voor de crisis hielp en nu ook weer

Anderhalve week geleden stelde mijn echtgenoot mij de vraag die ik zelf ook stel aan de mensen die ik nu begeleid, namelijk: Wat hielp je voor de crisis om je te concentreren? Zoals gezegd had ik voor de crisis weinig moeite met concentreren. Face-to-face gesprekken en trainingen vormden een mooie afwisseling van bureauwerk. Wel had ik in het weekend soms moeite met concentreren. Wat mij toen hielp, was vroeg opstaan. Doordeweeks stond ik sowieso 05.45 uur op om rustig de dag te beginnen. In het weekend deed ik dat af en toe ook, zeker als ik bepaalde zaken voor mijn praktijk of studie nog wilde afronden. Met corona had ik nauwelijks reistijd meer en was de noodzaak er niet om doordeweeks heel vroeg op te staan en dus stond ik de laatste weken pas om 7 uur op. Natuurlijk was dat heerlijk. Maar mijn concentratie was ’s middags zogezegd heel beperkt en ik voelde me moe en nutteloos.

Wat vind ik echt belangrijk?

Sinds vorige week ben ik een experiment begonnen. Ik sta doordeweeks weer om 05.45 uur op om eerst een paar uur in rust te werken. Dat bevalt supergoed! Wat is het heerlijk om met een kop thee in het donker met fluitende vogels op de achtergrond efficiënt te kunnen werken. Geen huisgenoten die dan al wakker zijn. Geen mentale moeheid na een lange werkdag. Met een helde hoofd prioriteiten bepalen en gelijk met het belangrijkste aan de slag.

Wat ik dan als eerste doe is voor mezelf bepalen welke twee dingen ik echt belangrijk vindt vandaag. Niet een hele lijst, maar echt: welke twee zaken zijn ECHT belangrijk vandaag? Ik zoek bijna geen afleiding en benut die 1,5 uur ’s ochtends voor klussen die ik me ’s middags veel tijd kosten. Zo gaat het allemaal veel sneller. Ook wissel ik het werken af met sporten. Om de dag ga ik vroeg hardlopen buiten. En ‘s middags bouw ik meer tijd in voor ontspanning.

Wanneer ben jij op je fitst?

Nu zeg ik niet dat jij ook vroeg op moet staan. Misschien ben jij op een ander moment wel het fitst. Vraag jezelf eens af wat het moment van de dag is dat jij het fitst bent. Wat kun je doen om dit moment beter te benutten? Kun je je slimmer omgaan met lastige taken? Doe moeilijke energievretende taken vooral op een moment dat je fit bent. Welk moment dat is, bepaal je zelf. Wat ik belangrijk vind is dat je bewuste keuzes daarin maakt, ook in tijden van corona. Dit gaat nog even duren, dus laat je dag niet leiden door jouw kinderen, collega’s en /of videobellen. Neem het heft zelf weer in handen en geef weer richting aan jouw werkdag!

Hoe kan ik je daarbij helpen?

Misschien zou je best ook ’s ochtends een uurtje rustig willen werken, maar heb je daar even een zetje bij nodig? Ik kan je op de volgende manieren daarbij helpen:

  1. Speciaal voor jou ben ik tot en met vrijdag 24 april 2020 elke werkdag tussen 6.00 – 6.30 uur beschikbaar via de chat van Whatsapp of mail. Zo kun je even laten weten dat je wakker bent en waar je aan gaat werken. Nu heb je een stok achter de deur om het echt te doen.
  2. Meer tips voor het slimmer omgaan met energieslurpende taken vind je in mijn e-book dat gratis te downloaden is vanaf mijn website: https://marcellavandoorn.nl/ebook/.
  3. Overweeg je loopbaancoaching en twijfel je nog of het iets voor jou is, boek dan hier een gratis speedcoachsessie /kennismakingsgesprek van 45 minuten met mij.
Volg me ook op social media: