Supertalenten van generalisten

Denk je ook wel eens: “Ik ben nergens echt goed in, wat heb ik nou te bieden?”. Dat is typisch iets wat ik mijn klanten vaak aan het begin van een loopbaantraject hoor verzuchten. Een specialist die kan iets, maar zij? Zij zijn meer generalisten die van alles een beetje kunnen. Zij voelen zich relatief vaak een beginneling en hebben angst dat ze nooit de beste zijn. Het is dus niet raar dat veel generalisten soms verzuchten dat ze liever een specialist hadden willen zijn. Daarom zet ik in deze blog vijf supertalenten van generalisten op een rij. 

Veelzijdig generalisten beschikken over de volgende supertalenten:

  1. Synthese van ideeën. Generalisten kunnen heel goed verschillende aandachtsvelden combineren en zo met vernieuwende ideeën komen. Het zijn echte innovators die out-of-the-box durven denken om een probleem op te lossen.
  2. Snel en goed leren. Generalisten zijn gedreven en kunnen zich iets nieuws snel eigen maken. Ze leren makkelijk. Hun intellectuele nieuwsgierigheid en gedrevenheid zorgt er ook voor dat ze dat graag doen. Ze zijn gewend aan het beginnersgevoel dat met iets nieuws leren gepaard gaat. Daar waar specialisten eerder geremd zullen worden door de gedachte: “Ik heb het nog nooit gedaan, ik kan het niet”. 
  3. Snel schakelen. Generalisten voelen zich thuis in veel verschillende situaties en in verschillende rollen. Ze kunnen zich heel goed aanpassen naar wat nodig is in een bepaalde situatie. Dit uitstekende aanpassingsvermogen wordt in onze snel veranderende economie in de 21ste eeuw beschouwd als een heel belangrijke vaardigheid.
  4. Helicopterview. Generalisten zijn heel goed in snel het grote plaatje zien. Door hun brede perspectief kunnen ze systematische problemen snel waarnemen en doorzien. Ze vinden het leuk om te brainstormen en te bedenken hoe zaken beter kunnen. 
  5. Verbanden leggen en vertalen/verbinden. Generalisten hebben het vermogen om met allerlei soorten mensen om te gaan. Ze zijn vaak de verbindende schakel tussen verschillende soorten mensen. Het zijn de typische ‘bruggenbouwers’ of ‘spin in het webs’ omdat ze gemakkelijk communiceren en leiding kunnen geven aan multidisciplinaire teams. Door de vele verschillende ervaringen die ze hebben, kunnen ze zich goed inleven in anderen.                                                                                                   
    Meer informatie over deze talenten vind je ook in het boek:‘ Hoe wordt je alles’, van mijn Amerikaanse collega Emilie Wapnick. 

Niet beter, maar wel beter benutten
Een specialist is dus niet beter dan een generalist, het is maar net wat een organisatie nodig heeft. Generalisten hebben ook bijzondere kwaliteiten die je ook kunt zien als een specialisme. Het is wel van belang om je dat te realiseren.

Mijn ervaring is dat generalisten veel te bescheiden zijn en hun kwaliteiten als vanzelfsprekend zien en dan denken: “Dat kan toch iedereen?”. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou is? Wees je goed bewust van jouw mooie talenten, laat die ook zien! Benadruk die in je huidige werk, in je CV, jouw LinkedIn profiel en bij sollicitaties, zodat je ook werk creëert dat daarbij past. 

Ik help je daar graag bij. Ik heb het coachtraject ‘Loopbaanfocus voor generalisten’ ontworpen waarin er extra aandacht is voor de supertalenten van generalisten. Ik heb weer plek om een paar nieuwe mensen te begeleiden. Mocht je meer willen weten, plan dan een gratis intakegesprek waarin we kijken of het iets voor jou is.  

Laatste keer
Weet jij ook van alles een beetje, dan ben je misschien ook wel een veelzijdig generalist! Op vrijdag 10 december geef ik het laatste online webinar ‘Loopbaanfocus voor generalisten’ in 2021. In dit gratis online webinar ontdek je:

  • Wanneer je een generalist bent.
  • Wat de supertalenten en valkuilen van een generalist zijn.
  • Hoe je er achter komt welke werkopties goed passen bij jouw kwaliteiten als generalist en hoe je focus aanbrengt.

Aanmelden voor dit gratis webinar kan nog hier. 
 

Hou ik zelf focus hou: 5 tips

“Hoe hou jij zelf focus?”, vroeg een van de deelnemers aan het webinar ‘Loopbaanfocus voor generalisten’ dat ik laatst gaf. Voor veelzijdig generalisten is focus houden op de dingen die zij belangrijk vinden op werkgebied vaak niet hun sterkste kant. Daarom leg ik in deze blog uit hoe dat komt en deel ik wat mij helpt om zelf focus te houden. 
 
Expert waan van de dag
Er zijn meerdere verklaringen voor het gebrek aan focus bij veelzijdig generalisten. Allereerst zijn veelzijdig generalisten snel enthousiast en zeggen ze snel “JA!” tegen nieuwe klussen. Dat gaat vanzelf omdat ze nieuwe dingen leuk vinden en een grote behoefte aan afwisseling hebben. Nieuwe dingen helpen om deze behoefte te bevredigen. Helaas is het vaak van korte duur, want nieuwe dingen worden gewone taken die onderhoud vragen en voor je het weet heb je een enorm takenpakket met meer werkzaamheden dan tijd. En als er veel op je bord ligt, is het lastig om je te focussen op bepaalde taken omdat je aandacht sneller versnipperd is. Ook is het dan lastig om aandacht te geven aan het zetten van een volgende loopbaanstap. 
 
Nog harder werken
Er is nog iets dat meespeelt. Het is ook best eng en spannend zo’n volgende loopbaanstap. Zeker als je zoveel leuk vindt en je niet echt 1 passie hebt. Welk werk past daarbij? Ik was zelf ook zo. Ik weet het nog goed, een jaar of tien geleden toen ik nog in loondienst was. Ik wilde wel een andere baan, maar er gebeurde niets. Met een jong gezin van drie kinderen en net projectleider geworden had ik het druk. Ik had wel een coach die me begeleidde, maar de sessies stelde ik vaak uit. Ik was om zo te zeggen, niet de ideale coachee. Ik had moeite om focus te houden op het vinden van ander werk. Waar ik wel goed in was, was snel schakelen en me laten leiden door de waan van de dag. Bovendien vond ik de toekomst ook een beetje eng en spannend, dus stak ik mijn kop in het zand. Ik ging nog harder werken in het werk dat ik niet leuk vond. Het gevolg: ik voelde me ongelukkiger in mijn werk, teleurgesteld in mijzelf en ik kwam vast te zitten. Ik deed geen moeite om mijn volgende loopbaanstap helder te krijgen. 
 
Alles wat aandacht krijgt, groeit
Uiteindelijk was de pijn en het verlangen naar leuker werk zo groot, dat ik wel iets ging doen. Dat ging niet vanzelf, eerst ging ik een vierdaagse cursus volgen, wat later de start bleek van een coachopleiding. Daarna nam ik een heel moeilijk besluit: ik besloot een dag minder in loondienst te gaan werken. Hierdoor kreeg ik tijd, rust en aandacht om een nieuwe koers te volgen. Het klopt wat ze zeggen: “Alles wat aandacht krijgt, groeit”. Als je nooit tijd vrij maakt om aan je toekomst te werken, dan blijf je hangen in de situatie waarin je nu zit. 
 
Uit bovenstaande moge duidelijk zijn dat ik door schade en schande ook zelf heb geleerd om meer focus te houden. Focus komt mij niet aangewaaid. Nu ik er zo over nadenk besef ik dat ik de afgelopen jaren veel gewoontes heb eigen gemaakt die mij helpen om focus te houden. 
 
Vijf tips die mij nu helpen om als loopbaancoach focus te houden: 

  1. Vraag bedenktijd en zeg minder snel ‘Ja’ tegen nieuwe dingen. Dat betekent niet dat je onaardig bent en geen nieuwe dingen meer mag doen. Ga oefenen met iets minder snel ‘Ja!’ zeggen. Je kunt ook zeggen: “Leuk dat je aan me denkt. Deze klus lijkt interessant, ik wil er graag over nadenken. Is het goed als ik er over twee dagen op terugkom?”. Het voordeel is dat je daardoor bedenktijd hebt en een bewuste afweging kunt maken of je het echt leuk vindt. Zie deze blog over pleasersgedrag. 
  2. Begin je dag met overzicht. In de ochtend zijn de meeste van ons het fitst. Benut die momenten om overzicht te creëren. Ga niet gelijk e-mails beantwoorden, maar vraag je zelf in rust af: welke twee dingen wil ik vandaag echt af hebben? Persoonlijk heb ik veel gesprekken en daarom zorg ik ervoor dat ik tussen 6-8 uur ‘s ochtends altijd rustig kan opstaan. Dan heb ik de tijd om mijn agenda te bekijken, gesprekken voor te bereiden etc. Zorg dat je een plek hebt waarin je al jouw to do’s in kan bijhouden (bij mij is dat de papieren businessplanner van Structuurjunkie). Mijn ervaring is dat het prettig is om dat echt op papier te doen zodat je even niet achter de computer zit en echt een moment van rust en overzicht creëert. 
  3. Creëer focustijd. Zorg dat er ook tijd in je werkweek zit die niet vol te plannen is. Bij mij is dat de maandag, dan ben ik vrij, maar werk ik ’s ochtends vaak aan zaken die mijn volle aandacht nodig hebben zoals verslagen, offertes en het schrijven van blogs, etc. 
  4. Je hoeft het niet alleen te doen, schakel anderen in. Zorg dat je je omringt met mensen die jou helpen om je scherp te houden en met wie je kunt sparren. Zelf doe ik elke twee maanden een maandevaluatie met een collega loopbaancoach. Daarnaast plan ik elke zes weken een strategieochtend aan het strand in met een andere collega ondernemer. Jouw buddy kan ook een (oud) collega, vriend(in) of coach zijn met wie je elke twee maanden kijkt: 1) Wat ging er goed? 2) Wat kan er beter en 3) Wat besluit je om te doen de komende periode? Zie ook deze blog ‘Help mijn coachtraject is afgelopen. Hoe hou ik mezelf scherp?’. Het lijkt heel makkelijk, maar de ervaring leert dat het moeilijk is om dit echt te doen. Belangrijk is: zodra je het wilt, plan gelijk een afspraak in om het echt te gaan doen.
  5. Fysiek actief. Bezig zijn helpt mij enorm om focus te houden en mijn hoofd te legen. Daarom loop ik elke ochtend voor 9 uur een ommetje van een half uur. De nieuwe app van de Hersenstichting (Ommetje) vind ik heel stimulerend omdat er een game element inzit waardoor je tegen onbekenden een soort wandelcompetitie voert. Naast het wandelen sport ik vier keer in de week. In de winter (niet mijn favoriete seizoen) doe ik elke twee weken een dip in koud water in het mooie duinmeertje op de foto.

Bovenstaande zaken heb ik me in de loop der jaren aangeleerd. Ze zijn dus niet in een keer ontstaan en wellicht werken er voor jou weer andere zaken. Kijk voor jezelf wat jou deze week kan helpen om meer focus te houden op het zetten van jouw volgende loopbaanstap. Welke inspirerende, motiverende en uitdagende actie zou jij deze week willen nemen om meer focus te houden? Ik ben heel benieuwd, laat het me gerust weten. 

Nieuw aanbod 
Wil je meer weten over veelzijdig generalisten? Op vrijdag 10 december geef ik het laatste online webinar ‘Loopbaanfocus voor generalisten’ in 2021. In dit gratis online gratis webinar ontdek je:

  • Wanneer je een generalist bent.
  • Wat de supertalenten en valkuilen van een generalist zijn.
  • Hoe je er achter komt welke werkopties goed passen bij jouw kwaliteiten als generalist en hoe je focus aanbrengt.

Aanmelden voor dit gratis webinar kan nog hier. 

Ook heb ik het coachtraject “Loopbaanfocus voor generalisten’ ontworpen waarin er extra aandacht is voor de problemen waar generalisten tegen aanlopen. Mocht je meer willen weten, volg dan het webinar of plan een gratis intakegesprek waarin we kijken of het iets voor jou is.  
 

Wat hebben zelftwijfel, bewijsdrang, chronisch tijdtekort en gebrek aan focus met elkaar gemeen?

Wat doe je als je al jaren bij hetzelfde bedrijf in verschillende functies werkt, droomt van een leidinggevende functie maar twijfelt aan je capaciteiten omdat je nergens echt goed in bent? Anne (42 jaar) had het afgelopen jaar even geproefd aan leidinggeven toen ze een collega verving tijdens een sabbatical. Dat wakkerde iets in haar aan. Ze zat nu in een soort tussenfunctie, maar stiekem droomde ze van een leidinggevende functie waarin ze echt aan tafel zit en invloed heeft. Ze twijfelde echter aan haar capaciteiten. Ze voelde zich een beginneling vergeleken bij haar collega’s die overal een mening over hebben en een specifiek aandachtsveld hebben. Ze belde mij omdat ze zich zekerder wilde voelen en een duidelijke keuze wilde maken voor haar volgende loopbaanstap.
 

De organisatie en zijzelf versterkten het probleem 
In het coachtraject ging ik samen met Anne aan de slag. We spraken elkaar elke twee weken. Anne voelde zich in haar huidige functie vaak alleen en druk met allerlei details. Ze was een typische ‘veelzijdige generalist’: snel enthousiast, praktisch en oplossingsgericht. Als ze in een meeting zat met haar collega’s overheerste de gedachte: “Ik heb geen specialisme en daarom kan ik dit niet goed genoeg. De persoon die naast me zit heeft veel meer toe te voegen”. We ontdekten ook dat dit gevoel van onzekerheid er ook voor zorgde dat ze nog meer bewijsdrang had en heel snel ‘Ja’ zei tegen klusjes en alles zelf wilde oppakken. Delegeren was iets wat Anne heel lastig vond. Ze wilde zo graag laten zien dat ze wel toegevoegde waarde had in de organisatie. Hierdoor wist de organisatie haar ook snel te vinden. Anne kreeg veel taken waar anderen ‘nee’ tegen hadden gezegd. Het gevolg was dat Anne het altijd te druk had, geleefd werd door de waan van de dag en geen duidelijk profiel in de organisatie had. Al deze zaken maakten het lastig om tijd en ruimte te creëren voor een nieuwe loopbaanstap. Er moest iets veranderen, tijd voor actie dus!
 
Wat er gebeurde tijdens het coachtraject
In het coachtraject keek ik samen met Anne naar haar patronen en overlevingsmechanismen. Ze leerde een hele praktische strategie om niet te snel ‘Ja’ te zeggen en om te gaan met haar belemmerende gedachten. Anne leerde ook wat haar supertalenten zijn, zoals heel snel de rode lijn zien, snel schakelen en meerdere terreinen bij elkaar brengen. Ook leerde ze kiezen waarop ze ging focussen: twee terreinen waarin ze zich binnen de organisatie wat meer wilde profileren. Nu ze deze focus had kon ze ook makkelijker delegeren, want ze wist nu beter waar ze zichzelf op wilde richten. Ook haar toekomstrichting was duidelijk: naast leidinggeven wilde ze in haar ideale functie ook projecten leiden. Dat viel ook de organisatie op en aan het eind van het traject werd ze gevraagd voor een nieuwe, leuke, interne functie. 

Nieuw aanbod voor typische valkuilen
Het voorbeeld van Anne laat goed zien dat mensen die veelzijdig en generalistisch zijn ingesteld tegen specifieke problemen aanlopen. Zelftwijfel, bewijsdrang, chronisch tijdtekort en een gebrek aan focus zijn typische valkuilen van veelzijdige generalisten. Wil je meer weten over veelzijdige generalisten? Op 12 en 15 oktober (en 3 november) geef ik het online webinar ‘Loopbaanfocus voor generalisten’. In dit gratis online webinar ontdek je:

  • Wanneer je een generalist bent.
  • Wat de supertalenten en valkuilen van een generalist zijn.
  • Hoe je erachter komt welke werkopties goed passen bij jouw kwaliteiten als generalist en hoe je focus aanbrengt.

Aanmelden voor dit gratis webinar kan nog hier. 

Ook heb ik het coachtraject ‘Loopbaanfocus voor generalisten’ ontworpen waarin er extra aandacht is voor de problemen waar generalisten tegen aanlopen. Mocht je meer willen weten, volg dan het webinar of plan een gratis intakegesprek waarin we kijken of het iets voor jou is.  
 

Kun jij van alles een beetje? Dan ben je misschien een generalist!

Herontdekking
Tijdens mijn zomervakantie herontdekte ik weer iets over mijzelf. Samen met mijn gezin logeerde ik op Ameland. We waren best actief: fietsen, hardlopen, wandelen, krachttraining, tafeltennissen, badmintonnen (zelfs tot twee keer toe een echt toernooi) en de ochtend begon ik vaak met een half uur zwemmen. Ik realiseerde me meer dan daarvoor dat ik eigenlijk heel veel verschillende sporten leuk vind. Afgelopen juni ben ik daarom (na 34 jaar!) weer begonnen met tennissen. De afwisseling in sporten beviel me wel, maar het werd wel wat veel naast krachttraining, bootcamp en hardlooptrainingen die ik ook graag doe. Dat zette me aan het denken. Eenmaal thuis besloot ik mijn sporten eens tegen het licht te houden. Ik kan wel veel leuk vinden, maar mijn tijd is beperkt, dus tijd om te snijden in mijn hobby’s!

En dus besloot ik na 15 jaar lid te zijn geweest van hardloopclubs, om mijn huidige hardloopclub (sorry Loopgroep03) op te zeggen. Hardlopen doe ik namelijk toch wel en na drie marathons haal ik niet meer zoveel lol uit steeds sneller en verder rennen. Ik was toe aan meer afwisseling, iets nieuws! En dus richt ik me vanaf nu op krachttraining in combinatie met zelf rennen en tennissen. Dat was een hele stap voor mij. Ik vind veel dingen leuk en ken ook veel mensen via verschillende hardloopclubs (voel me ook loyaal), maar mijn agenda liet het niet toe om alles te doen en dus moest er een keuze komen. Veel willen en weinig focus, dat zijn precies dilemma’s waar ‘een generalist’ mee te maken heeft. 

Verschillende namen
Ik ben niet alleen zelf een generalist. Steeds vaker begeleid ik als loopbaancoach generalisten in mijn praktijk die op zoek zijn naar werk dat echt bij hen past. De hoogste tijd dus om eens te kijken wat ‘een generalist’ eigenlijk is. Allereerst moet me van het hart dat het geen label of diagnose is, eerder een benaming om een aantal natuurlijke kenmerken van iemand te schetsen. Mijn Amerikaanse collega Emilie Wapnick noemt generalisten in haar boek ‘Hoe word je alles? ook wel ‘multipotentialisten’, maar dat woord krijg ik bijna niet uit mijn mond…Andere namen voor generalisten zijn ook wel veelweters, renaissancemens, duizendpoot of ‘scanner’. Ik hou het even bij veelzijdig generalisten. 

Wanneer ben je een generalist?
Op basis van literatuur en internet kom ik tot de volgende kenmerken van een generalist. Een generalist is iemand die zich in het volgende herkent:✅ Je hebt niet van jongs af aan al 1 passie, maar je hebt meerdere interesses bijvoorbeeld op het gebied van sport, muziek en wilt bijvoorbeeld ook nog een boek schrijven. Dit in tegenstelling tot een specialist die graag bezig is op een afgebakend terrein, bijvoorbeeld alles doet om een goede zwemmer te worden.
✅ Je bent ook veelzijdig op werkgebied, je hebt belangstelling voor diverse terreinen en houdt je ook bezig met meerdere vakgebieden.
✅ Je bent heel nieuwsgierig en je hebt een grote behoefte aan afwisseling en het oppakken van nieuwe dingen.
✅ Je leert snel.
✅ Je kan snel schakelen en verbindt dan verschillende terreinen met elkaar.
✅ Je bent een typische netwerker en verbinder van mensen.
✅ Je weet veel af van verschillende dingen.
✅ Je houdt je graag bezig met de hoofdlijnen, in tegenstelling tot de specialist die graag de verdieping zoekt en oog voor details heeft.
✅ Je bent in staat om verschillende identiteiten aan te nemen en allerlei taken met verve uit te voeren.

Laag zelfbeeld
Veel generalisten hebben vaak het gevoel dat zij van alles wat weten en nergens echt goed in zijn. Dat lage zelfbeeld kan maken dat generalisten zich onzeker voelen. Relatief vaak voelen zij zich een beginneling en hebben zij angst dat ze nooit de beste zijn. Dit gevoel van eigenwaarde maakt weer dat generalisten een grote drang kunnen hebben om toch te laten zien dat zij iets kunnen en nog eerder ‘ja’ zeggen tegen nieuwe taken waardoor hun takenpakket uitdijt. Het is dus niet raar dat veel generalisten soms verzuchten dat ze liever een specialist hadden willen zijn.

Toch is een specialist niet beter dan een generalist, het is maar net wat een organisatie nodig heeft. Generalisten hebben ook bijzondere kwaliteiten die je ook kunt zien als een specialisme. Het is wel van belang om je dat te realiseren en je goed bewust te zijn van je kwaliteiten zodat je ook werk kunt zoeken dat daarbij past. Daarover een andere keer meer, dan zal ik dieper ingaan op de voor- en nadelen van een generalist zijn en welk werk daarbij past.

Webinar ‘Loopbaanfocus voor generalisten’
Tot slot, ben ik wel heel benieuwd:✅ Herken jij je in de kenmerken van een generalist?
✅ Twijfel je aan je eigen capaciteiten, terwijl je zoveel meer kan en wilt?
✅ Wil jij meer regie over en focus in je loopbaan?

Dan heb ik iets leuks voor jou! Ik ga namelijk speciaal voor generalisten een loopbaanprogramma starten waarin we met focus en aandacht jouw volgende carrièrestap gaan creëren zodat jij weer fluitend naar je werk gaat. 
Ter inspiratie en informatie geef ik een webinar waarin je net als bij een speeddate kan proeven aan wat het programma je te bieden heeft. In dit gratis online webinar ‘Loopbaanfocus voor generalisten’ ontdek je wanneer je een generalist bent, over welke supertalenten je dan beschikt en hoe je er met het koersonderzoek in het programma achter komt welke werkopties goed passen. Data webinar:

  • dinsdag 12 oktober 20.00 – 21.00 uur
  • vrijdag 15 oktober 09.00 – 10.00 uur
  • woensdag 3 november 10.00 – 11.00 uur

Aanmelden kan hier. Mocht je meer willen weten, dan plannen we een gratis intakegesprek in waarin we kijken of het iets voor jou is.

Een pad ontstaat door er op te lopen

Mijn oog viel op een advertentie voor een retraite van vier dagen waarin je jouw droombaan zou vinden. Een retraite is natuurlijk heerlijk en vier dagen stil staan bij hoe het gaat en hoe je zou willen dat het gaat ook. Maar echt je droombaan vinden in vier dagen? Ik ben van mening dat dat niet werkt. Mijn ervaring van de afgelopen zes jaar is, dat het na vier dagen pas begint! Ik bied zelf het liefst loopbaantrajecten aan van 6-8 coachsessies waarin je gedurende vijf maanden werk creëert dat jou energie geeft. Ik geef je drie redenen waarom dat wel werkt.

Geen pleister voor het bloeden
Allereerst wil ik je geen doekje voor het bloeden geven, maar er echt voor zorgen dat jij duurzaam leert om je niet meer te laten leiden door twijfels/veronderstellingen, je echt het maximale uit jezelf en je werk haalt. Ons menselijk gedrag laat zich niet in een enkel uurtje veranderen, dat gaat met vallen en opstaan en daar help ik je graag bij gedurende een iets langere periode. Er zijn altijd tegenslagen tijdens het traject, denk maar aan:

  • Je vindt het toch best spannend en maakt niet genoeg tijd vrij om werkopties te onderzoeken;
  • Je krijgt corona en jouw energieniveau is ineens een stuk minder;
  • Een dierbare overlijdt;
  • Je valt terug in een oud patroon van te lang twijfelen;
  • Je laat je leiden door de waan van de dag;
  • Je twijfelt of het je gaat lukken om een andere baan te vinden/promotie te maken etc.

Het is niet erg dat dit gebeurt, we zijn ook maar mensen die voor 80% bestaan uit automatisch gedrag. Het aanleren van nieuw gedrag vergt dus enige oefening en daardoor tijd. Dit zijn juist de meest interessante momenten waarin ik juist samen met jou onderzoek wat er gebeurt en hoe je hiermee om kan gaan, zodat jij toch je doel bereikt en weer fluitend naar je werk gaat. Als ik een traject zou beperken tot 1 of 2 sessies, dan val je zo weer terug in jouw oude patroon. 
 
Compleet koersonderzoek
Een tweede voordeel van een loopbaantraject van vijf maanden is dat we optimaal gebruik kunnen maken van het koersonderzoek, een erkende methode van Vista Nova, de school voor loopbaan en leiderschap. Er is dan voldoende tijd om eerst naar binnen te kijken: naar jouw levensverhaal, jouw patronen, jouw kwaliteiten, valkuilen en waarden. Om vervolgens weer naar buiten te gaan en steeds concreter te worden en op zoek te gaan naar werkopties die daarbij passen, inclusief het optimaliseren van jouw cv, LinkedIn en leren solliciteren. Een voordeel van een traject van vijf maanden is ook dat je tussentijds feedback kan krijgen op sollicitatiebrieven, jouw cv en wij sollicitatiegesprekken samen kunnen voorbereiden. 
 
Een oud Chinees gezegde
Een derde, belangrijk voordeel heeft te maken met een oud Chinees gezegde. “Een pad ontstaat door er op te lopen,” aldus luidt de vrije vertaling van een oud Chinees gezegde van Lao Tse. Alleen door op weg te gaan bereik je jouw doel.
Duurzame verandering staat centraal in mijn trajecten. Bewustwording is mooi maar niet genoeg om werk te creëren waar je blij van wordt. Daarvoor is ook actie nodig. Een belangrijk onderdeel in mijn coachsessies is het ondernemen van acties om bepaalde baanopties te verkennen. Ik heb het Chinese gezegde vertaalt naar: ‘Beweeg, dan volgt je pad vanzelf’. Het gaat niet om rücksichtslos bewegen, maar wel om steeds kleine stappen te zetten en aandacht te geven aan dat waar je naar verlangt. Als er iets is wat ik geleerd heb de laatste vijf jaar is dat het goed is om steeds te kijken welke kleine stap je kan zetten in de juiste richting. Vraag je elke dag af: welke stap kan ik vandaag zetten? Vele kleine stapjes maken een grote stap. Dus wil jij ander werk? Ga het onderzoeken: waar krijg je energie van, waar niet? Wat vind je belangrijk in werk? Wat zijn jouw opties en hoe kun je die gaan verkennen? Het is belangrijk om niet alleen in je hoofd alle opties te verkennen, dan blijf je namelijk vaak hangen in twijfels en veronderstellingen. Door actief met mensen te gaan praten, webinars bij te wonen of mee te lopen, ontstaat duidelijkheid over jouw pad. 
 
Kortom, een loopbaantraject van vijf maanden zorgt ervoor dat jij weer fluitend naar je werk gaat, of dat nu in je huidige baan of ergens anders is. Wil jij ook helderheid krijgen over de richting van jouw loopbaan, of dat nou in loondienst is of als zzp-er? Wil je verlost worden van die onsamenhangende twijfelbrij in jouw hoofd? Vanaf eind augustus 2021 heb ik weer plek voor zes personen die een individueel loopbaantraject willen volgen gedurende vijf maanden. 
Meld je hier aan voor een gratis en vrijblijvend speedcoachsessie van een uur. Daarin kijken we samen naar jouw behoeften, mijn aanpak en of er een match is. 
 

Als je altijd te druk bent…

“Leer ik het nu nooit?”. Het was weer zover. De afgelopen maanden was het iets te druk in mijn praktijk. Ik voerde vele mooie gesprekken met mensen, maar er was nauwelijks tijd voor het schrijven van verslagen, het geven van trainingen, het lezen van boeken en het schrijven van nieuwsbrieven. Het gevolg was dat ik lange dagen maakte en continu het idee had achter de feiten aan te lopen. Dat alles gaf me een vervelend, opgejaagd gevoel. Vandaar dat er deze keer iets meer tijd zit tussen de vorige blog en deze.

Nu zal je denken: “Het is toch niet erg om het lekker druk te hebben?”. Druk zijn is niet erg, maar wat wel vervelend was, is dat ik moe van mezelf werd omdat ik mijn afspraken met mijzelf niet nakwam. Degenen die mij kennen zullen herkennen dat als je vraagt hoe het met mijn werk gaat, ik altijd zeg: “Het is nu even druk, maar over drie weken wordt het echt rustiger”. Ik realiseerde me dat ik dat al jaren zei en er eigenlijk nooit een rustige periode kwam. Natuurlijk is het fijn dat mijn praktijk Design your new job zo goed loopt. Maar ik baalde ervan dat ik er niet in slaagde om mijn werk slimmer en goed te organiseren. Dat is precies waarin ik anderen begeleid, dus ik vind dat ik dat zelf ook moet kunnen. Eerder lukte me dat privé wel (lees maar hier over lui ouderschap en waszakken), maar op werkgebied was dit patroon lastiger te doorbreken. Daarom besloot ik de afgelopen zes weken dat het tijd werd om mijn werk anders te gaan organiseren. 

Kleine veranderingen die kunnen helpen
Er zijn een paar kleine veranderingen die ik doorvoerde die een heel groot verschil maken zoals: 

  • Ik ging samenwerken met een goede (virtueel) assistent. Lisa helpt mij bij het uitvoeren van de administratieve taken waar ik niet goed in ben en waar ik geen energie van krijg. Dat werkt ontzettend fijn omdat ik me hierdoor kan concentreren op de taken die ik leuk vind, zoals het begeleiden van jou.
  • Ik schafte een businessplanner van Structuurjunkieaan waarin ik wekelijks overzicht hou op alle taken die ik doe buiten het voeren van gesprekken. Hierdoor heb ik meer overzicht, want ik kijk vaak wat weken vooruit. Een ander voordeel is dat ik mijn to-do-lijst scheid van mijn aantekeningen van telefoongesprekken/webinars etc. Voorheen gebruikte ik een bulletjournal waarin ik mijn to-do-lijst bijhield, maar als er een telefoontje tussendoor kwam maakte ik er ook aantekeningen in en verdween de to-do-lijst naar de achtergrond. 
  • Ik volg de gratis plantraining die ik bij de planner kreeg en elke week leer ik daar weer nieuwe dingen. Bijvoorbeeld dat het goed is om in je agenda ook de lunchpauzes en sportmomenten in te plannen. Die zijn nu heilig! 
  • Als werkende, sportende moeder met eigen bedrijf, sociaal leven en mantelzorgtaken heb ik meer behoefte aan ‘mijmertijd’, tijd waarop ik even niets hoef. Vandaar dat ik mezelf voortaan vrij geef op maandag en die dag geen gesprekken inplan. Je bent van harte welkom op alle andere dagen! 

Ik ben heel blij met deze veranderingen. Ik merk nu al dat ik meer rust en overzicht heb en gewoon meer geniet. Als zelfs ik het kan, dan kan jij het ook! 

Geeft of kost jouw werk energie? 

“Hoe pak je dat aan?”, hoor ik je denken. Maak regelmatig even de balans op: geeft of kost jouw werk energie? Focus jij nog op de zaken waar jij goed in bent en energie van krijgt? En: hoe kan jij slimmer omgaan met energieslurpende activiteiten? Ongemerkt sluipen er vaak toch weer activiteiten in die je leegslurpen. Zo sprak ik afgelopen week tijdens een training die ik gaf een aantal mensen die allemaal aangaven een hekel te hebben aan vergaderingen die nergens toe leiden. Je weet wel: van die vergaderingen zonder agenda, waar acties niet duidelijk belegd worden en niemand het overzicht bijhoudt. Geen wonder dat mensen een hekel hebben aan dit soort vergaderingen! 

Negatieve spiraal

Doe je niets met dat gevoel en ergernis dat die vergaderingen zinloos lijken, dan kun je in een negatieve spiraal belanden. Je gaat klagen, je gaat achteroverleunen, ergeren en het kan er zelfs toe leiden dat je de vergaderingen gaat mijden en je werk helemaal niet meer leuk vindt. Daarom is het zo belangrijk om je bewust te zijn van de activiteiten die jou energie geven en maar ook slurpen in je werk. Op het moment dat je je realiseert dat de vergaderingen je leegslurpen, kun je ook kijken wat jij kan doen zodat de vergaderingen jou energie gaan geven. Je kan bijvoorbeeld je wensen kenbaar maken en de suggestie doen om voortaan aan de hand van een agenda te vergaderen en acties duidelijk te verdelen en bij te houden in Trello

Tips

Een eerste stap om je bewust te worden van de activiteiten die jouleegslurpen en juist energie geven, is het bijhouden van een soort dagboekje. In mijn eBook Slimmer omgaan met jouw energieslurpersEen praktische eerste opdracht om werk te creëren dat bij je past geef ik daar een voorbeeld van. Ook geef ik in dit gratis eBook, dat te downloaden is vanaf mijn website, een aantal tips om slimmer om te gaan met activiteiten die veel energie kosten. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Kijk naar het moment waarop je energieslurpende activiteiten uitvoert. Doe ze vooral op een moment dat jij fit bent, zodat je je kan concentreren en de taak niet onnodig veel energie kost. Voor de meesten van ons is dat ‘s ochtends. 
  2. Kijk naar de plaats waarop je de energieslurpende activiteit doet: kun je de locatie zo aanpassen dat jij er wel energie van krijgt? Het schrijven van een strategisch advies gaat een stuk makkelijker zonder gestoord te worden door telefoontjes en afdwalingen op internet. 
  3. Heb je een idee welke taken echt prioriteit zijn en welke niet? Bespreek dit dan op je werk. Uit je wensen op je werk zodat je leidinggevende en collega’s weten wat jij wilt en ze niet over jouw grenzen heen gaan.
  4. Verminder het aantal energieslurpende activiteiten: ga niet naar alle vergaderingen of delegeer. Bijvoorbeeld notuleer jij elke week het werkoverleg? Geef aan dat je graag wilt dat dat rouleert. Scheelt jou bakken met werk. 
  5. Voeg meer energiegevende activiteiten toe: doe meer van dat wat je leuk vindt. 
  6. Maak van jezelf een prioriteit en kom je afspraken met jezelf na. 
  7. Zoek hulp als je het niet in je eentje lukt. Je hoeft het niet alleen te doen. Vraag een collega (officemanager) om je te helpen, huur iemand in zoals een virtueel assistent, vraag een vriendin of zoek een coach. 

Kortom, het is goed om regelmatig te reflecteren op je werk en na te gaan of je slimmer om kan gaan met jouw energieslurpers in je werk. Op die manier geef je weer zelf richting aan je werk en doe je vooral waar jij energie van krijgt. Concentreer je daar op en laat de rest waar het hoort. Scheelt je een boel energie die je in kunt zetten voor de taken waar je echt blij van wordt ;-) Bovendien kunnen de energiegevende activiteiten ook inzicht geven in welk ander werk nog meer bij jou zou passen. Wil je graag meer energie uit je werk halen of eigenlijk ander werk doen, en weet je niet wat? Meld je dan nu aan voor een gratis speedcoachsessie om minimaal twee gouden tips te krijgen voor jouw specifieke situatie. Wil je geen enkele tip missen voor meer flow in je werk, ontvang dan voortaan al mijn blogs en tips per email.

Dus ga kijken welke kleine stapjes je toch kan zetten om dichterbij je droombaan te komen!

Carrièreswitch of niet? 6 tips

Enigszins bedrukt betreedt ze mijn coachpraktijk. Ze had een dip de afgelopen twee weken. Na de derde afwijzing op een sollicitatie leek het allemaal zo zinloos: haar droom om aan de slag te gaan op een heel ander vlak dan ze tot nu toe had gedaan. Na jaren zorgen voor anderen wilde ze nu een baan op haar niveau, met uitdaging en in die bepaalde branche. Maar was het wel haalbaar? Gelijk solliciteren werkte in elk geval niet. Afwijzingen op sollicitaties ontvangen is natuurlijk niet leuk en inderdaad om moedeloos van te worden. De meeste van ons gooien dan de handdoek in de ring en laten hun droom vallen. Maar is dat slim?

Niet vanzelf
Allereerst even iets over een carrièreswitch. Veel mensen denken dat dat heel makkelijk gaat. En dat is niet zo, zeker niet als je geen relevante werkervaring en een relevante opleiding op zak hebt. Stel je zelf eerst eens een paar vragen:

  • Hoe graag wil ik die droombaan waar een carrièreswitch voor nodig is?
  • Ben ik bereid tijd en moeite te doen om een carrièreswitch nader te onderzoeken?
  • Ben ik bereid een opleiding te doen?
  • Ben ik bereid om in het begin financieel een stapje terug te doen? 

Als het antwoord op bovenstaande vragen bevestigend is, dan is het zinvol om een carrièreswitch nader te verkennen. Maar hoe doe je dat als solliciteren niet gelijk vruchten afwerpt?

Verander niet het doel maar wel de aanpak
Toevallig zag ik op mijn scheurkalender van gisteren een toepasselijke spreuk van Churchill:
Succes is het vermogen om keer op keer te falen, zonder daarbij je enthousiasme te verliezen’. 
Die vond ik wel toepasselijk voor deze situatie. In de coachsessie heb ik met mijn cliënte gekeken hoe ze haar droom om in een bepaald vakgebied werkzaam te zijn, toch kan bereiken. Belangrijk is: dat je het doel niet verandert, maar wel de strategie! Of zoals de Chinese filosoof Confucius al zei:‘Als duidelijk wordt dat je jouw doel niet bereikt, verander dan niet het doel, verander je aanpak’. Als dat wat je deed niet werkt, dan is het zaak om te kijken wat wel werkt.

Wat je moet weten als je carrièreswitch overweegt
Ten minste als je jouw droombaan echt wilt realiseren. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat je voor een carrièreswitch bereid moet zijn om: 

  • een opleiding te doen;
  • er veel tijd en moeite in wilt investeren;
  • een lager salaris te accepteren dan je gewend bent.

Dat wil echt niet zeggen dat je nooit meer zoveel gaat verdienen, maar dat heeft wellicht even tijd nodig.
Dat het wel kan, daar ben ik zelf het levende bewijs van. Op mijn 41ste jaar schoolde ik me om van politicoloog (projectleider) naar loopbaanadviseur. Wat ik daarvoor deed? Mijn droom voor ogen houden en steeds kijken wat wel werkt om het te realiseren. Ik praatte met zeker 10 mensen die verstand hadden van loopbaancoaching. Zij gaven me nuttige tips. Ik deed een opleiding, behaalde de benodigde certificeringen terwijl ik ook een baan had bij de Rekenkamer. Langzamerhand durfde ik de stap te zetten en sinds 2,5 jaar werk ik fulltime als zelfstandig loopbaanadviseur en trainer op het vlak van loopbaan & leiderschap. Ik heb nog geen dag spijt van mijn carriereswitch. Ik geloof namelijk dat je meerdere beroepen kunt uitoefenen in je leven. Ik krijg zoveel energie van  van mensen in beweging  krijgen zodat ze met meer plezier naar hun werk gaan. Ik werk wellicht meer uren dan vroeger, maar ik kan nog steeds ruimschoots mijn hypotheek betalen. Ging het vanzelf? Nee, dat zeker niet, maar des te meer geeft het een kick als het lukt. Het was absoluut de moeite waard. Het geeft zoveel voldoening om werk te creëren waar je goed in bent en wat echt bij jou past. 

Zes tips voor het realiseren van een carrièreswitch
Even terug naar mijn cliënte en naar jou. Wat kun je nu doen als je merkt dat je een carriereswitch wilt en veel afwijzingen krijgt en niet wordt aangenomen? Ga kijken wat jou wel kan helpen om die droombaan te realiseren:

  1. Leer van afwijzingen bij sollicitaties, bel na en vraag eerlijke feedback.
  2. Daag jezelf uit en ga met komend jaar met minimaal 10 personen die jouw droombaan al hebben spreken om te achterhalen wat jou nog meer kan helpen. Zie hier ook voor tips voor netwerkgesprekken. 
  3. Kijk of er leerwerktrajecten zijn waarbij opleiding en werk gecombineerd kunnen worden. Of loop een keer mee met iemand die het werk al doet. 
  4. Hou je mindset positief. Bijvoorbeeld door tegen jezelf te zeggen: Mijn huidige baan financiert mijn toekomst. Hierdoor heb ik geld en tijd om mijn toekomst te creëren. Focus op de dingen die goed gaan. Zie ook deze gratis video waarin ik je een uur lang help om de juiste mindset te hebben voor het vinden van ander werk. 
  5. Doe een relevante opleiding of training. Tot 31 juli 2021 subsidieert het Rijk cursussen en kun je gratis online cursussen hier doen: https://vindjeupdate.hoewerktnederland.nl Het aanbod voor deze online cursussen is de afgelopen week weer vernieuwd. Wacht niet te lang met kijken want de cursussen lopen snel vol. 
  6. Kost je huidige werk heel veel energie? Solliciteer dan ondertussen op een baan waar je wel kans maakt en die meer uitdaging biedt en salaris oplevert zodat je dagelijks meer tijd en energie overhoudt.

Dus ga kijken welke kleine stapjes je toch kan zetten om dichterbij je droombaan te komen!


En jij?
Wil jij een carrièreswitch en vind je het lastig om vol te houden en positief en in beweging te blijven? Als loopbaancoach begeleid ik jou graag bij het realiseren van je droombaan. Wacht niet langer en meld je nu aan voor een gratis speedcoachsessie en maak kennis met mijn coaching. 

Waarom prestatiedoelen je niet helpen en leerdoelen wel

De eerste werkdagen van 2021 zitten er al weer op. Misschien heb je je zelf wel als doel gesteld om dit jaar echt een andere baan te vinden of voor jezelf te beginnen? “Binnen twee maanden wil ik een andere baan” of “Ik ga voor mezelf beginnen en ik moet 50.000 euro verdienen in het eerste jaar” . Dat zijn prestatiedoelen die mijn klanten soms noemen als ze een loopbaantraject met mij starten. We maken het onszelf soms zo moeilijk. We stellen zulke hoge doelen aan onszelf die gepaard gaan met zoveel stress dat ze gedoemd zijn te mislukken. Dat geldt voor zowel mensen die een andere baan zoeken, als mensen die net een nieuwe baan hebben of mensen die voor zichzelf willen beginnen. Doelen worden meestal verwoord als resultaten die je wilt bereiken, kortom als prestatiedoel met de eindbestemming erin. Wist je dat het volgens de wetenschap beter is om leerdoelen te stellen dan prestatiedoelen? Bij een leerdoel gaat het niet om de eindbestemming maar om het proces om een competentie te vergroten. Mensen die leerdoelen stellen, vinden veel sneller een baan. Zij hebben ook meer zelfvertrouwen, zijn stressbestendiger, leveren betere prestaties, hebben meer doorzettingsvermogen en gaan eerder een uitdaging aan.

Van nature gericht op prestatiedoelen

We zijn als mens van nature geneigd om prestatiedoelstellingen te formuleren en creëren daardoor extra veel angst, stress waardoor de kans dat we slagen kleiner is. Ik besefte het zelf dit jaar ook weer. In juni 2020 werd ik gevraagd om een online college te geven over de juiste mindset voor het vinden van ander werk. Best spannend, ik had nog nooit een online workshop gegeven voor de camera terwijl er niemand live bij was. Maar voor ik het wist had ik enthousiast “JA!” gezegd. Tijdens de voorbereiding ervan bekroop me de gedachte: “Mijn online presentatie moet geweldig goed zijn” . En dit typische prestatiedoel zorgde ervoor dat ik totaal verlamde. Logisch zo bleek uit de literatuur, want prestatiedoelen halen niet het beste in je naar boven.

Prestatiedoelen gaan namelijk gepaard met de volgende symptomen:

  • Vermijden;
  • Uitstellen;
  • Angst om fouten te maken;
  • Snel opgeven;
  • Waardering van anderen heel belangrijk vinden;
  • Dichotoom denken: het is alles of niets;
  • Moeite met negatieve kritiek;
  • Gevoel van hulpeloosheid.

De kunst van het falen

Psycholoog Arjan van Dam schreef er het inspirerende boek over: De kunst van het falen. Hoe je door effectief leren succesvol kunt presteren’. In zijn boek verwijst hij naar onderzoek van Gera Noordzij (2006) waaruit blijkt dat werkzoekenden die leerdoelen opstellen, minder uitstellen, veel harder op zoek gingen naar werk en ook meer succes hadden. Voor dit onderzoek werden werkzoekenden in drie groepen ingedeeld die elk een andere workshop volgde:

  • 1 groep werklozen volgde een workshop over enneagrammen
  • 1 groep werklozen volgde een workshop over prestatiedoelen
  • 1 groep werklozen volgde een workshop over leerdoelen

Opmerkelijk genoeg stelde de groep met de workshop over leerdoelen minder uit en vond deze groep eerder een baan. Na twee maanden had 33% een baan, terwijl in die andere groepen dit 10% en 11% was. Dit laat zien dat het opstellen van leerdoelen (in plaats van prestatiedoelen) heel belangrijk is als je succes wil hebben bij het vinden van ander werk. Dat is ook de reden dat ik de mensen die ik begeleid bij loopbaantrajecten in de eerste sessie hun leerdoelen laat formuleren. Ook op de opleiding (Vista Nova) voor Loopbaan en Leiderschap waar ik lesgeef, staan de leerdoelen van de studenten centraal.

Toestemming om te leren

Leerdoelen zijn ook een belangrijk onderdeel van een groei mindset. Door uit te gaan van leerdoelstellingen maakt de angst om fouten te maken plaats voor het geloof dat je ergens beter in kunt worden. En dat geeft vertrouwen en ruimte! Geef jezelf toestemming dat het niet perfect hoeft te zijn, dat je dingen mag uitproberen en mag leren van fouten. Het leerproces bestaat uit vallen en opstaan zoals de volgende afbeelding ook goed laat zien: 


Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende voorbeelden van leerdoelen:

  • “Ik wil leren hoe ik een goede motivatiebrief schrijf en hoe ik minimaal 10 interessante netwerkgesprekken kan voeren“;
  • “Ik wil in het eerste jaar dat ik als zelfstandige werk leren hoe ik een succesvolle ondernemer kan zijn”;
  • “Ik wil in deze baan leren hoe ik hulp durf te vragen en me kwetsbaar durf op te stellen”;
  • “Met deze presentatie wil ik leren hoe het is om geen tussentijdse feedback van de deelnemers te krijgen en volledig op mezelf te vertrouwen” .

Motto’s die daarbij handig kunnen zijn:

  • “ Als iets moeilijk is, kan ik er nog veel van leren”
  • “Het is niet erg als je fouten maakt, daar kun je van leren”
  • “Oefening baart kunst”
  • “Als je iets niet kunt, kun je het leren”
  • ‘Dit is een mogelijkheid om nieuwe ervaringen op te doen”
  • “Zie het als een leerervaring”
  • Niet het resultaat telt, maar de weg ernaar toe” 


Bouwwoorden
Taal speelt ook een belangrijke rol bij het formuleren van doelen. Vaak gebruiken mensen ‘breekwoorden’ die hen niet helpen om doelen te bereiken. Voorbeeld hiervan is:”Ik vind dat ik niet genoeg doe” of: “Ik voel weerstand”. Angst mag er zijn, maar kan beter niet doorklinken in je doelen. 
Weet je wat het geheim is van iemand die heel succesvol is in het vinden van passend werk? Dat is de mate waarin iemand zijn interne dialoog positief houdt. Jouw succes start ook met de taal die jij tegen jezelf spreekt. Dus word je eigen CEO, stap uit je cirkel en neem de regie. 
Bouwwoorden die daarbij kunnen helpen zijn: “ IK ben, doe, besluit, committeer”. Of gebruik het woordje ‘nog’: “Ik zie het NOG niet en ik ga de kant op dat het me gaat lukken” . In het Engels wordt dit ook de ‘the power of ‘yet’ genoemd.

Gratis cursussen tot 1 augustus 2021

Iets nieuws leren hoeft niet veel te kosten. In het kader van ‘NL leert door’ stelt het ministerie van Sociale Zaken een aantal gratis cursussen ter beschikking. Cursussen variëren van agile werken, Word, coachen tot een basisopleiding electrotechniek. Op die manier kom je er achter of je het leuk vindt en ontwikkel je je deskundigheid. Via een training kom je ook weer in een nieuw netwerk terecht.Tot 31 juli 2021 kun je gratis cursussen volgen via hoewerktnederland.nl.  Hier kun je tips vinden voor handige sites met een overzicht van andere onlinetrainingen.

En jij

Neem even vijf minuten de tijd en schrijf voor jezelf op: Wat zou jij op het gebied van jouw loopbaan willen leren in 2021?  Dit is ook een vraag die je kunt stellen bij ontwikkel- of functioneringsgesprekken, de start van een nieuwe baan of een loopbaantraject. Als loopbaancoach begeleid ik jou graag bij opstellen en realiseren van jouw leerdoelen zodat jij weer fluitend naar het werk gaat. Wacht niet langer en meld je nu aan voor een gratis speedcoachsessie en maak kennis met mijn coaching. 

Een leuke vacature en dan? In 7 stappen van vacature naar baan

Je wilt ander werk en soms zie je leuke vacatures voorbijkomen. Je leest de vacaturetekst en al vrij snel leg je hem weer weg. Je weet niet zeker of dit de baan is. En of jij voldoet aan al die eisen. Er is geen 100% match. Moet je daar wel tijd in steken? De gedachte dat het toch niets wordt overheerst en hoewel de vacature in je achterhoofd aanwezig is, ga je niet over tot actie. Herkenbaar? Dit is een dilemma waar ik veel van mijn klanten mee zie worstelen. In deze blog beschrijf ik hoe je er mee om kan gaan en wat een handig stappenplan is om er achter te komen of het de moeite waard is om te solliciteren.

Het te groot maken: beren op de weg

Een probleem bij solliciteren is dat veel mensen het in hun hoofd te groot maken. Ze hebben het idee dat ze hun huidige werkgever al verlaten op het moment dat ze naar een vacature kijken. En dat je al “JA’ zegt tegen de baan op het moment dat je een brief schrijft. Dat is natuurlijk niet zo. In het echt zijn er verschillende stappen die voorafgaan aan jouw besluit om de baan aan te nemen. Bij elke stap kun je weer even reflecteren en kijken of je door wilt naar de volgende stap. Gelukkig maar, want bij elke stap krijg je weer nieuwe informatie die jou kan helpen bij het maken van een beslissing. Als je het hele proces kunt zien als een stappenplan om te achterhalen of deze baan echt bij jou past, is de kans dat je blokkeert kleiner. Dan wordt het meer een verkenning waarvan je kunt leren en die jou helpt inzicht te krijgen in welke baan er echt bij jou past. Voor meer tips voor het verkrijgen van de juiste mindset bij ander werk, bekijk hier de video van  de online workshop die ik in juni over dit onderwerp gaf.

Concreet zijn er 7 verschillende stappen tussen het lezen van een vacature en en besluiten of je JA zegt tegen een baan.

Stap 1: Check de waarden uit je werkkompas

Kijk of de vacature aansluit bij de waarden uit jouw werkkompas. In een loopbaantraject stel ik altijd een werkkompas met iemand op met daarin vijf belangrijke waarden die hij/zij terug wil zien in zijn/haar toekomstige werk. Je kunt het ook heel makkelijk zelf doen door uit een lijst met waarden er vijf te kiezen die je wilt terugzien in jouw werk.

Inzicht hebben in wat jij belangrijk vindt in je werk is heel belangrijk wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe baan. Want je kunt pas echt prettig functioneren in een baan wanneer je jouw belangrijkste werkwaarden terugvindt in die baan. Als je bij deze eerste stap al merkt dat de vacature niet overeenkomt met jouw waarden, dan is dat een belangrijke reden om niet verder te gaan. Stel dat ‘duurzaamheid‘ een belangrijke waarde is voor jou. Je ziet een hele mooie vacature voor de functie van content manager bij het automerk Ford. De functie past heel goed, maar je hebt niets met auto’s en al helemaal niets met dit automerk dat niet bekend staat om zijn duurzaamheid. Dan heb je een goede reden om niet te solliciteren.

Hoef je dan helemaal niets te doen? Nee, je kunt wel iets doen. Ook al sluit de organisatie niet aan bij jouw waarden, je weet nu wel dat een soortgelijke functie bij een andere organisatie mogelijk wel wat voor jou is. Je kunt dan besluiten om een netwerkgesprek te voeren met iemand die zo’n functie uitvoert bij een organisatie die jouw wel aantrekt en die de waarde ‘duurzaamheid’ hoog in het vaandel heeft zoals Tesla of de NS. De actie die je hieruit kan meenemen is bijvoorbeeld via Linkedin nagaan met wie jij bij deze organisatie een informatief gesprek zou kunnen voeren. Op die manier breidt je je netwerk uit en kun je er achter te komen of jouw beeld van de functie en organisatie klopt. Het kan ook zijn dat je niet weet of een waarde terugkomt in de functie van de vacature. Op papier is het moeilijk in te schatten of jouw nieuwe collega’s humor hebben. Dat is typisch iets wat je kunt inschatten als je mensen uit de organisatie gesproken hebt. Daarna kun je naar de volgende stap.

Stap 2: Doe een ‘vacature-analyse’

Kijk aan de hand van een format nog eens grondig naar de vacature. In veel vacatures wordt het schaap met de vijf poten gezocht: een goede leidinggevende met scherpe pen en die ook nog eens nauwkeurig is. Vaak zoeken ze de laatste persoon die de functie uitvoerde plus iemand die niet alle valkuilen van die persoon heeft. Realiseer je dat bijna niemand voldoet aan alle eisen. Om er achter te komen waar het accent ligt is het noodzakelijk om te bellen en meer te weten te komen. Na de vacature-analyse nog steeds nieuwsgierig naar de functie? Ga door naar stap 3!

Stap 3: Bel en stel je vragen

Deze stap slaan veel mensen liever over. Daarom heb je een informatievoorsprong als je wel belt. NB! Ga niet van tevoren invullen dat de organisatie daar niet op zit te wachten of het te druk heeft. Stel op basis van de eerste twee stappen een belscript op. Stel vooral goede inhoudelijke vragen (dus niet over de arbeidsvoorwaarden). Probeer erachter te komen wat voor iemand ze zoeken en wat er speelt in de organisatie. Dit kan duidelijk maken waar in de functie het accent ligt. Na het bellen nog steeds enthousiast? Ga door naar stap 4!

Stap 4: Schrijf een goede motivatiebrief en pas je CV aan

Stel een goede motivatiebrief op en pas je CV aan. Zorg dat je vooral onderbouwt (aan de hand van de STARR-methode) waarom jij voldoet aan de twee belangrijkste competenties die ze vragen. Zie ook de tips voor de brief en CV die mijn collega Judith Schoorlemmer geeft in haar video.  

Stap 5: Het eerste sollicitatiegesprek.

Bereid het gesprek goed voor met je partner of met een loopbaancoach. Bekijk van tevoren de video met  superhandige tips van mijn collega Judith. Zorg dat je concrete STARR-voorbeelden van de belangrijkste gevraagde competenties bij de hand hebt en dat je kort en bondig kan vertellen waarom je interesse hebt in de baan. Ga het eerste gesprek aan. Zie het al een verkenning: een manier voor jou om te voelen en te zien of het bij je past.

Stap 6: Het tweede sollicitatiegesprek

Voer het tweede sollicitatiegesprek en kijk of je nog steeds zo enthousiast bent als je met andere mensen inde organisatie praat. Twijfels? Spreek eventueel met nog meer mensen binnen de organisatie of loop mee voordat je beslist.

Stap 7: Besluit of je een arbeidsvoorwaardengesprek wilt

Pas nu moet je een beslissing maken of je de baan echt wilt. Heb je twijfels gekregen na de twee sollicitatiegesprekken? Doe het dan niet. Ben je nog steeds enthousiast? Ga dan het arbeidsvoorwaardengesprek aan.

Kortom, als je merkt dat je niets doet met een leuke vacature, kijk dan eens goed naar wat jou belemmert. Gun je zelf tijd om de functie en organisatie te verkennen. Door het te zien als een verkenningsproces bestaande uit 7 stappen krijg je steeds beter beeld of de baan echt bij jou past. Heb je hier wat aan? Of merk je dat je jezelf te veel in de weg zit bij het vinden van ander werk? Wil jij hulp bij het solliciteren? Meld je dan hier aan voor een gratis kennismakingsgesprek en kijk of een loopbaantraject iets voor jou is.

Waarom doe ik mezelf dit aan?

‘OMG, waarom doe ik dit? Is dit nodig? Kan ik dit wel?’  Dat waren gedachten die door mijn hoofd gingen. Wat was het geval? Ik was stiknerveus voor een online test coachsessie van 30 minuten die ik in het Engels mocht begeleiden. Als ik de test doorstond, mocht ik voor grote intermationale organisaties gaan coachen. Het was niet zozeer het Engels waar ik tegenop zag. Mijn hele coachopleiding in Maastricht was immers in het Engels en ik ben ook internationaal gecertificeerd coach. Maar het feit dat degene die ik zou coachen ook mij aan het beoordelen was, baarde me meer zorgen. ‘Kan ik dat wel? Ben ik goed genoeg?’.

Een kater? Een’kwetsbaarheidskater’!
Brené Brown noemt dit in haar boek ‘De kracht van kwetsbaarheid’ heel treffend een ‘kwetsbaarheidskater’. Je kent het gevoel vast wel. Je doet iets waarmee je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Misschien besluit je je baan op te zeggen, ga je dat confronterende moeilijke gesprek aan met je baas of deel je iets persoonlijks op LinkedIn. Kortom: je steekt je nek uit, bent uit je comfortzone en dat maakt je kwetsbaar. Hoe zal de ander reageren? Wat als het misgaat? Wat zullen ze van je vinden?

‘Great things don’t come from comfort zones’
Zo’n kwetsbaarheidskater vermijden we het liefst omdat het eng voelt. Maar volgens Brené Brown zijn het juist deze momenten die je leven betekenis geven. Of zoals schrijver Roy T. Bennet schreef: “If you always do what is easy and choose the path of least resistance, you never step outside your comfort zone. Great things don’t come from comfort zones.”
Dus als je jezelf wilt ontwikkelen, is het goed om uit je comfortzone te gaan en iets te doen, ook al voelt het eng. Dat geldt ook voor mij als zelfstandig loopbaancoach. Ik hou van afwisseling en vind het leuk om voor zowel particulieren als organisaties te werken. Dus toen mijn oog op Linkedin viel op een leuke internationale organisatie die kwaliteit van coaching hoog in het vaandel heeft, besloot ik ze te mailen. Voor ik wist maakte ik in een videocall kennis met de organisatie en stond er een online testcoachsessie gepland met de bijbehorende twijfels en gedachten die door mijn hoofd raasden. Overigens volgden daarna nog meer ‘katers’: ik mocht voor dezelfde organisatie ook nog een profiel over mezelf in twee talen schrijven, een videofilmpje van 1 minuut in twee talen over mezelf opnemen en een aantal online modules met vragen volgen. Dit alles hielp niet om de gedachten ‘Kan ik dit wel? Ben ik wel goed genoeg?‘ uit mijn hoofd te krijgen….Maar wat hielp dan wel?  

Duikplank….
Dergelijke gedachten in mijn hoofd zijn voor een coachsessie of een gesprek niet handig en niet fijn. Voor je het weet ben je alleen maar met je gedachten bezig en die maken dat je onvoldoende aandacht hebt voor de ander. Ik wilde echt meer ontspannen zijn en dus maakte ik daarom vlak voor de testcoachsessie een flinke boswandeling. Dat hielp tegen de zenuwen: ik keek even rustig naar mijn gedachten en concludeerde dat die normaal zijn omdat ik iets spannends ging doen. Alles in mijn lichaam was gericht op overleving. Risico’s nemen zorgt ervoor dat je alert wordt en je innerlijke criticus geactiveerd wordt. Door te accepteren dat de gedachten er waren, gingen ze ook naar de achtergrond en ik ontspande meer. Wat ook helpt is te denken: “Ik ben niet mijn gedachten. Ik kan het alsnog gewoon doen ondanks mijn angst”. Denk maar aan die hoge duikplank op 10 meter hoog: als je daar bovenop staat en de afgrond ziet, vraag je je misschien ook af waarom je dit wilde. Je kunt het angstzweet onder je oksels voelen en  toch naar beneden springen omdat je je niet wilt laten leiden door angst. 
Enne, mijn test coachsessie? Die liep hartstikke goed, ze willen met mij in zee! Dus binnenkort hoor je meer hierover.

En jij?
In hoeverre ga jij af en toe uit je comfortzone? Merk jij dat je geneigd bent teveel in jouw comfortzone te blijven bijvoorbeeld bij netwerk- en sollicitatiegesprekken? Hoe ga jij om met die spanning? Als loopbaancoach begeleid ik jou graag bij het uit je comfort zone gaan zodat jij weer fluitend naar het werk gaat. Wacht niet langer en meld je nu aan voor een gratis speedcoachsessie en maak kennis met mijn coaching.