Wat mij opviel in 2017….

Mijn laatste werkdag van 2017 valt samen met de kortste dag van het jaar. Buiten is het behoorlijk mistig. Ik begon deze bijzondere dag eerst met een hardlooptraining bij mijn favoriete loopgroep in de duinen. Daar raakte ik aan de praat met iemand die ik nog niet kende. We wisselden uit wat voor een werk we deden. Toen ze hoorde dat ik als loopbaancoach werkzaam was, vroeg ze me: “En welke trends zie jij als loopbaancoach?”  Wat een mooie vraag zo aan het einde van het jaar!
Daar moest ik even over nadenken. Iedereen weet dat solliciteren via vacatures weinig zin heeft. Het gaat er om wie je kent. Ook is bekend dat jonge millennials hoge eisen stellen aan zichzelf en heel ambitieus zijn en minder snel tevreden met het werk wat ze doen. Maar wat was nu een trend die ik het afgelopen jaar heb gezien in mijn coachingspraktijk? Wat viel mij op?

Meer lezen

Koudwatervrees en waarom het zo goed is om jezelf fysiek uit dagen

Ik moet iets bekennen. Ik hou niet van de winter. Ken je dat gevoel dat je in de winter het liefst ergens in een warm holletje een winterslaap zou willen doen? Ik haat de kou en alle griepjes die ermee gepaard gaan. De winter is dan voor mij ook meestal reden om lekker binnen te blijven en te cocoonen. Dit jaar wilde ik het eens anders doen. Ik wil mezelf ook in de winter zowel op het gebied van werk als privé energiek voelen zonder griepjes. En dus besloot ik mezelf fysiek uit te dagen.

Meer lezen

Teleurgesteld in jezelf ? Stop met uitstellen en volg je hart

Herken je dat? Je weet op zich wel wat je zou kunnen doen om je werk leuker te maken of een switch naar een volgende baan te realiseren. Toch komt het er maar niet van. Je hebt het razend druk, je stelt het uit, je focust je op dingen die zich nu voordoen. Kortom, uitstelgedrag. En ondertussen knaagt er binnen in je een gevoel van teleurstelling en ontevredenheid omdat je niet doet niet wat je eigenlijk echt wilt doen. Hoe kun je omgaan met teleurstelling in jezelf? En vooral: hoe zorg je dat je niet in deze negatieve spiraal blijft hangen, maar weer snel flow ervaart op werkgebied, in je huidige werk ofwel in je volgende baan?

Hieronder geef ik vier tips:
Meer lezen

Wat wordt er mogelijk als jij je niet laat leiden door angst?

Angst en twijfel zorgen er vaak voor dat we niet doen wat we eigenlijk willen doen, op werkgebied of op andere gebieden in ons leven. Deze zomer heb ik ook weer wat angst en twijfels overwonnen om uiteindelijk te doen wat ik wilde doen: tijdens de vakantie huis ruilen met een ander gezin in Noord-Italië. Bij huizenruil stel je je eigen woning gedurende de vakantie beschikbaar aan een vreemde, terwijl die vreemde zijn huis aan jou uitleent. Je moet wel even een drempel over om een wildvreemd gezin toegang te geven tot jouw huis terwijl je er zelf niet bent. Voor vooroordelen en angst is geen plek en als je die weet te overwinnen, geeft dat een geweldig gevoel! Ik zie hier duidelijke overeenkomsten met vrouwen die fantastische ideeën hebben, maar zich laten weerhouden door angst en daardoor geen echte stappen zetten en blijven zitten waar ze zitten. Eeuwig zonde! Daarom sta ik graag wat langer stil bij de mentale aspecten van huizenruilen. (Wil je meer weten over onze huizenruilvakantie? In het Haarlems Dagblad is een interview verschenen met ons en de Italiaanse familie waarmee we ruilden).

Meer lezen

Denk jij ook vaak in je werk: “Dat kan een ander toch veel beter!”?

Iedereen heeft wel eens momenten waarop jij jezelf niet goed genoeg vindt, maar wij vrouwen lijken er wel vaker last van te hebben dan mannen. Te vaak nog kom ik fantastische vrouwen tegen die twijfelen aan zichzelf, zich continue vergelijken met anderen en zich niet goed genoeg vinden. Die onzekerheid en twijfels kunnen heel destructief zijn. Het kan ertoe leiden dat de mooiste ideeën niet tot uiting komen, jouw talenten onbenut blijven en je met tegenzin je werk doet. Met als gevolg dat je werk jou geen energie meer geeft, jij je steeds meer terug trekt in je schulp en je bepaalde klussen overlaat aan collega’s. Jij blijft achter met een onbevredigend gevoel: je collega’s nemen je niet serieus dus waarom zou je dit werk nog doen?

Maar wat als jij de sleutel in handen hebt om dit te veranderen?

Hoe kan ik me minder gefrustreerd en onzeker voelen door feedback van mijn leidinggevende?
Dat was de vraag van Sophie die ik onlangs coachte. Sophie is 32 jaar en werkzaam als beleidsadviseur economische zaken bij een gemeente. Ze zat er sip bij. De afgelopen weken vond ze haar werk niet leuk, Het was saai en ze twijfelde aan alles: “Paste deze baan wel bij haar? Kon ze dit wel?” Ze was bezig met  het schrijven van een nieuw beleidsplan. Twee weken geleden kreeg ze feedback van haar leidinggevende op de eerste conceptversie. Hij vond dat ze een aantal passages beter moest onderbouwen. Sindsdien twijfelde Sophie over haarzelf: “Kon ze wel een goed beleidsplan schrijven? Wat als iedereen het straks slecht vindt?” Daarnaast baalde ze ervan dat haar leidinggevende op een vervelende manier feedback geeft. Vaak loopt hij naar haar toe en geeft gelijk mondeling zijn commentaar, terwijl hij naast haar bureau staat. Hij somt dan heel veel details op en noemt weinig concrete suggesties. Sophie kan niet zo veel met al die details. Zodra hij weg is, is ze alweer vergeten wat hij bedoelde en worstelt ze verder om iets van zijn opmerkingen te maken. Hoe kan ze zich minder gefrustreerd en onzeker voelen door de feedback van haar leidinggevende?

Geloof niet alles wat je denkt
Tijdens de coachsessie kijken we allereerst naar hoe reëel haar gedachte is dat iedereen straks haar beleidsplan slecht vindt. Als ik doorvraag blijkt dat Sophie helemaal geen signalen heeft dat haar beleidsplan slecht is. Bovendien beoordelen nog veel meer mensen de definitieve versie van het beleidsplan voordat het plan aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het zijn haar eigen negatieve gedachten waar ze zich door laat leiden. Sterker nog, nu ze er bij stil staat, realiseert ze zich dat haar leidinggevende ook iets tussendoor had gemompeld dat hij blij was dat zij het beleidsplan schreef omdat ze snel en vlot schreef. Ze beseft dat er geen signalen zijn dat het beleidsplan slecht is. Ik vertel haar kort dat haar innerlijke twijfel opkomt, omdat ze iets doet wat spannend en nieuw voor haar is. Het negatieve stemmetje (“Kun je dit wel?”) dat ze ervaart, komt namelijk voort uit ons veiligheidsinstinct. Dat wil risico’s vermijden en ziet gevaar voor overleven. Het veiligheidsinstinct probeert ons dus in bescherming te nemen. Het laat zich vooral horen als jij buiten je comfortzone gaat en risico’s neemt. Als je dat weet, hoef je je er niet door te laten leiden.

Samen kijken we naar wat Sophie kan doen als de onzekere gedachte weer opkomt. Ze wil haar beleidsplan zo goed mogelijk schrijven met leuke voorbeelden. Ook besluit ze om het plan de volgende keer eerst aan een collega te laten lezen voordat ze het voorlegt aan haar leidinggevende. Ze geeft zichzelf ook een mentale opdracht mee: zodra ze negatieve gedachten ervaart, schrijft ze die gedachte op een post it. Daarna kijkt ze of er een aanwijzing is dat de gedachte waar is en zo niet: dan vertelt ze zichzelf dat het absoluut geen realiteit is. Ze wil ook positiever over zichzelf denken. “Ik ben goed genoeg” is iets wat ze elke werkdag tegen zichzelf zal zeggen.

Hoe zou je willen dat het gaat?
Tot slot vraag ik Sophie aan het einde van de sessie of haar leidinggevende door heeft dat zijn manier van feedback geven haar frustreert. Ze kijkt me even aan en zegt dan: “Nee, niet echt.“. Vervolgens vraag ik haar hoe ze de feedback zou willen ontvangen. Al pratende merk ik dat Sophie daar een heel helder beeld van heeft. Ze zou het liefste zien dat haar leidinggevende de tijd nam om haar hele beleidsplan rustig te lezen. Ze wil dat hij vooral kijkt naar de redenering, structuur en zinsbouw in plaats van allerlei details die hij nu vaak meldt. Verder zou ze willen dat hij zijn wijzigingen met ‘track changes’ in het document aangeeft, zodat ze concrete suggesties heeft. Ze neemt zich voor om de volgende keer haar leidinggevende te verzoeken of hij op zo’n manier feedback kan geven. En guess what? Dat deed hij gewoon! Daardoor was het veel prettiger werken en ging Sophie weer met plezier naar haar werk!

Van slachtoffer naar creator
Bovenstaand praktijkvoorbeeld laat zien hoe gemakkelijk het is om zelf iets te doen aan jouw negatieve spiraal. Een spiraal die ontstaat doordat jij jezelf rondom een gebeurtenis een negatief verhaal vertelt. Beperk je tot de feiten. Doorbreek de spiraal door van een afstandje naar je eigen gedachten te kijken en de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf en wat je meemaakt. Kijk niet teveel naar anderen. Wacht niet af, stop met reageren en start met verantwoordelijkheid nemen en zelf de gewenste situatie te creëren. Maak je wensen duidelijk. Doe het gewoon ondanks dat een bepaalde klus je eng lijkt, of ondanks dat je denkt dat een collega het beter kan. Alleen door te doen, ervaar je weer uitdaging, zul jij jezelf ontwikkelen en zullen anderen jou serieus nemen. Ik weet waarover ik het heb. Ik voelde me enkele jaren geleden net zo en heb inmiddels geleerd hoe ik het heft in eigen handen kan nemen en meer richting kan geven aan mijn werk.

Meer tips om om te gaan met jouw twijfels en negatieve gedachten zijn te vinden in mijn eBook, dat hier gratis te downloaden is: http://marcellavandoorn.nl/ebook/.Wil je weten wat er nodig is in jouw specifieke situatie om beter om te gaan met negatieve gedachten die jouw belemmeren in je werk? Meld je dan nu aan voor een gratis online speedcoachsessie van een half uur. Wil je geen enkele tip missen voor meer flow in je werk, ontvang dan voortaan al mijn blogs en tips per email.

Wanneer ben jij klaar voor je volgende carrièrestap? 

Je doet al een tijdje hetzelfde soort werk en dat gaat je goed af. Je verdient voldoende en je gaat niet met een hekel naar je werk. Tel je zegeningen, zou je zeggen. En toch knaagt het af en toe: je zou ook wel eens iets anders willen doen wat meer uitdaging biedt, maar wat? En hoe pak je dat aan als je al een druk leven hebt? Je wilt eerst helder hebben wat de volgende stap zou kunnen zijn: “Ik moet eerst precies weten wat ik echt wil. Een goed, uitgedacht plan, dat is wat ik eerst nodig heb. Dan pas kan ik actie ondernemen“, denk je. Maar is dat ook zo?

Ik heb niets tegen goed uitgedachte plannen, maar op dit vlak werkt het niet. Het idee van een allesomvattende, perfecte, nieuwe baan die gevonden moet worden, werkt bij veel mensen verlammend. Wat te kiezen? En wat als je de verkeerde keuze maakt? Uiteindelijk gebeurt er vaak niets en blijft het diep van binnen nog steeds knagen….

Denk meer als een designer
Daarom pak ik het bij de vrouwen die ik coach heel anders aan. Belangrijk uitgangspunt is dat je nu al actie kan ondernemen, ook al weet je nog niet precies wat jouw volgende baan zal zijn. Hoe? Door het hele proces meer door de ogen van een designer te bekijken. Een designer is nieuwsgierig en probeert dingen uit (is actiebereid). Ze maken een prototypes, waardoor ze ervaren wat werkt en wat niet. Ze zijn ook bereid hun eerste idee los te laten omdat gaandeweg duidelijk wordt dat er een betere oplossing is. Ook herformuleren ze problemen, waardoor ze zich vrijmaken van belemmerende overtuigingen. Die eigenschap is ook heel handig bij de zoektocht naar een volgende baan. Een belemmerende overtuiging daarbij kan zijn: “Ik moet het juiste idee zien te vinden”. Dat werkt eerder verlammend. Beter is het om deze overtuiging te herformuleren voor iets als: “Ik moet met een heleboel ideeën komen, zodat ik allerlei toekomstmogelijkheden kan bekijken”. Deze aanpak ontleen ik overigens aan een boek dat ik iedereen kan aanraden: Ontwerp je eigen leven. Hoe je het beste uit je leven en werk haalt van Bill Burnett & Dave Evans.

7 acties om direct op zoek te gaan naar jouw droombaan

Regelmatig coach ik vrouwen die een volgende stap willen maken op werkgebied.
Concreet volg ik in een coachtraject de volgende stappen.

  1. Ruimte en energie creërenom aan jezelf en je zoektocht naar een volgende stap te werken. Zie ook mijn vorige blog over bewust worden van je energiegevers en energieslurpers. Als je je daar van bewust bent, kun je je werk en leven zo organiseren dat er meer energie en ruimte overblijft voor iets nieuws
  2. De juiste mindset creëren: Wat weerhoudt je ervan om in actie te komen? Welke disfunctionele overtuigingen kunnen we herformuleren? Ben je bereid om afspraken met jezelf na te komen? Ben je bereid om dingen uit te proberen en ideeën los te laten?
  3. Je eigen werkvisie/ kompas creëren: wat vind jij belangrijk in werk?
  4. Mogelijkheden creëren: op basis van activiteiten die energie geven en die je belangrijk vindt, brainstorm ik samen met mijn klant over allerlei mogelijke functies.
  5. Twijfels benoemen en vragen bedenken: bij alle baanmogelijkheden zet je minimaal drie vragen op een rijtje. Bijvoorbeeld twijfels die je hebt: is het echt wel afwisselend? Verdient het genoeg? Etc
  6. Antwoorden zoeken: per baanmogelijkheid ga je op zoek naar iemand in je netwerk waarmee je een gesprek kunt hebben om antwoorden te krijgen op je vragen en meer te weten te komen over het betreffende werk. Meeloopstages, detacheringen behoren ook tot de mogelijkheden.
  7. Vertrouw erop dat als je dit proces start, er gaandeweg meer duidelijkheid komt. De gesprekken zullen je op nieuwe ideeën en mensen brengen. Sommige ideeën zullen ook afvallen.

Het grote voordeel van deze aanpak is dat je nu al kleine stapjes kan zetten om dichterbij jouw droombaan te komen. Je bent in actie en netwerkgesprekken voeren om meer te weten te komen over bepaald werk is veel relaxter en leuker dan solliciteren! Mensen leren je beter kennen en zullen ook eerder aan je denken als er een vacature is.

Wil je weten wat er nodig is in jouw specifieke situatie om klaar te zijn voor een volgende carrièrestap? Meld je dan nu aan voor een gratis online speedcoachsessie van een half uur. Wil je geen enkele tip missen voor meer flow in je werk, ontvang dan voortaan al mijn blogs en tips per email.

Energieslurpers: 3 tips om meer energie uit je werk te halen

Hoe zorg je ervoor dat je werk jou meer energie oplevert?

Dat was ook de vraag van de klant, die ik onlangs coachte: een ambitieuze vrouw van 35 jaar die als re-integratieconsulent werkt voor een gemeente. Ze twijfelde serieus aan het soort werk dat ze deed, alle plezier was weg en ze voelde zich vooral futloos. Ze wilde het coachtraject van 6 sessies vooral benutten om helder te krijgen of ze door zou gaan met haar baan of iets anders ging doen. Daar had ze tot op heden geen puf voor gehad.

Ter voorbereiding van de eerste coachsessie gaf ik haar als opdracht mee om twee weken lang elke werkdag een overzicht bij te houden met activiteiten die ze voor haar werk verrichtte. Ik maak daarvoor vaak gebruik van het Fijn-voel-dagboek uit één van mijn favoriete boeken Ontwerp je eigen leven. Hoe je het beste uit je leven en werk haalt van Bill Burnett & Dave Evans. Bij elke werkactiviteit gaf ze via een metertje aan in hoeverre het haar energie opleverde/kostte en in hoeverre ze flow ervoer (de tijd vliegt en je voelt je betrokken). Ik vroeg haar zo precies en specifiek mogelijk de activiteit te omschrijven. Dus schreef ze niet op: “Stomme klant” maar wel: “Stomme, ongemotiveerde klant, die klaagde en continue praatte“. Dat specifieke is heel belangrijk: alleen door heel specifiek te zijn, kom je er achter waardoor een activiteit jouw energie kost. Dus:

  • Wat voor een activiteit deed je (gestructureerd/ongestructureerd?
  • Met wie deed je de activiteit?
  • Hoe was de interactie?
  • Gebruikte je bepaalde apparaten daarbij etc.?

Tijdens de coachsessie bespraken we haar overzicht en liepen we enkele energieslurpers langs. Ze realiseerde zich dat haar energie minder werd door:

  • administratieve taken uitvoeren
  • een stille werkplek zonder reuring
  • alleen zijn in een kleine kamer met zeer ongemotiveerde klanten, die iedereen de schuld gaven en eindeloos klaagden

Maar tegelijkertijd waren er ook klanten waren met juist een positieve uitstraling en charisme die haar juist meer energie gaven.

De eerste vraag die ik haar stelde was: Wie moet jij zijn om om je energie niet weg te laten vloeien? Ze realiseerde zich dat ze het gevoel had alle problemen van haar klanten gelijk op te moeten lossen. Dat maakte dat het heel zwaar voelde als een klant een bak problemen over haar uitstortte, want het was voor haar immers onmogelijk om al die problemen op te lossen voor haar klant.

Ze besloot de eerstkomende werkdag bij zulke klanten van te voren goed te bedenken dat zij niet alle problemen hoefde op te lossen en de klant te vertellen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de aanpak van hun problemen. Bij geklaag zou ze even luisteren en daarna het gesprek met een grapje over een positieve boeg gooien. Ze bedacht ook dat ze tijdens het gesprek met de klant stevig met beide voeten op de grond zou staan.

Wat kun je doen om je werk anders te organiseren zodat je meer energie overhoudt? Dat vroeg ik haar en dat leverde haar een paar handige inzichten op waarmee ze gelijk aan de slag kon. Ze wilde letterlijk meer afstand houden tot negativiteit. Daarom ging ze de week erop elke dag met minimaal 3 klanten (van wie ze weet dat ze haar energie omlaag halen) gelijk aan de slag in een grote zaal waar klanten zelfstandig aan hun CV of sollicitatiebrief kunnen werken zodat ze niet met hen in de kleine kamer zou zitten. Wanneer ze alleen in haar kamer is, zou ze de muziek aanzetten om wat meer levendigheid te creëren. Ook liet ze haar secretaresse weten minimaal 1 uur per dag niet vol te plannen met klanten, maar vrij te houden voor administratie en het opstellen van persoonlijke ontwikkelingsplannen voor haar klanten. Hierdoor kon ze rustiger een gesprek met een klant beginnen en ook even stil staan welke klanten potentiële energieslurpers zouden kunnen zijn.

Wil jij ook meer energie overhouden aan je werk? Lees dan deze 3 tips:

Tips om meer energie uit je werk te krijgen:

1.     Hou twee weken lang een overzicht bij van activiteiten die jij doet. Wees zo specifiek mogelijk en geef aan in hoeverre de activiteit jou energie geeft en in hoeverre je flow ervaart.

2.     Ga vervolgens na wie jij moet zijn om je energie niet weg te laten vloeien. Wat kun jij zelf veranderen aan je houding, je gedachten, de manier waarop je met anderen omgaat?

3.     Kijk hoe jij je werk anders kan organiseren zodat je meer activiteiten doet die jou energie geven.

Inzicht in je energieslurpers zorgt er voor dat je je huidige werk beter en leuker kan maken. Maar het kan ook de eerste stap zijn om helder te krijgen welke andere baan nog meer bij jou zou passen. Heb jij geen energie meer en wil je graag meer energie uit je werk halen of eigenlijk ander werk doen, en weet je niet wat? Meld je dan nu aan voor een gratis speedcoachsessie om minimaal twee gouden tips te krijgen voor jouw specifieke situatie. Wil je geen enkele tip missen voor meer flow in je werk, ontvang dan voortaan al mijn blogs en tips per email.

Marcella van Doorn is eigenaar en coach van Marcella van Doorn coaching waar zij vrouwen begeleidt die door onzekerheid hun ambities niet waarmaken. Ze leert vrouwen hoe ze zelfverzekerder worden zodat ze het maximale uit zichzelf halen en weer fluitend naar hun werk gaan.

 

 

 

 

 

Hoe hou je focus op je werkambities? – 5 tips om je niet te laten afleiden door de waan van de dag

Je werkt hard, maar richt je je wel op de juiste dingen? Veel mensen hebben de neiging om maar steeds harder te gaan werken. Dan doe je de ene klus na de andere. Je werkt vooral aan dingen die snel afkomen en belangrijk zijn voor de korte termijn. Je doet steeds meer dingen door elkaar en raakt de focus kwijt. Bovendien zit je steeds vaker ’s avonds nog achter je laptop om dingen af te maken. En als je je dan nog goed zou voelen, maar je krijg steeds meer een ontevreden gevoel. Je voelt je geleefd en ergens knaagt het omdat je niet die projecten of opdrachten doet die je diep in je hart wilt doen. Herkenbaar?

Onlangs coachte ik een klant die op het gebied van werk meer wilde focussen op dat wat echt belangrijk voor haar is. Ze was ‘in-between-jobs’ en was op zoek naar een nieuwe baan, deed nog wat klussen voor oude opdrachtgevers & bekenden en had ook nog een leuk, eigen droomproject. Het voeren van sollicitatiegesprekken, het afmaken van klussen van opdrachtgevers en haar werkzaamheden voor het droomproject liepen steeds meer door elkaar heen. Het zorgde ervoor dat ze steeds vaker switchte tussen alle activiteiten, gestrest was en uiteindelijk in tijdsnood kwam. Ze wilde graag meer focus hebben. Ze wist wat ze wilde en soms maakte ze een planning, maar vaak liep het anders. Dan deden anderen weer een beroep op haar en kwam er van haar droomproject weinig terecht. Dat knaagde en moest anders! Het liefst zou zich weer meer haar planning houden. Maar hoe kon ze dat doen?

De helper die ‘ja’ zegt tegen tussendoorklusjes

Samen keken we er eerst naar hoe het kwam dat ze steeds zwichtte voor tussendoorklusjes van anderen. Het bleek haar valkuil: ze was altijd vriendelijk en behulpzaam, kortom een echte helper! Dat in combinatie met haar resultaatgerichtheid zorgde ervoor dat ze zich vaak ertoe liet verleiden om klussen van oude opdrachtgevers & vrienden eerst te doen. Plannen stond haar een beetje tegen: ze hield van de chaos waarin gecreëerd kon worden en plannen paste eigenlijk niet bij haar creatieve geest. Toch merkte ze dat het nu te chaotisch was.

Vervolgens vroeg ik wat haar prioriteiten voor de komende maand waren. Toen gebeurde wat wel vaker gebeurt in mijn coachsessies. Regelmatig starten mensen een coachsessie met weinig mentale helderheid en een gevoel van stress. Maar als ze even de tijd en aandacht nemen, weten ze halverwege de sessie vaak dondersgoed zelf wat echt belangrijk voor hun is. In no-time had mijn klant haar prioriteiten helder: 1) haar eigen droomproject, 2) het vinden van een baan en 3) klussen van bekenden.

Afspraken met jezelf

Tot slot vroeg ik wat haar kon helpen om zich mee te focussen. Ze besloot voortaan elke maand haar prioriteiten te bepalen en elke week haar activiteiten in te plannen in een digitale agenda. Ze sprak met zichzelf af om elke dag ’s ochtends een moment te nemen om haar agenda door te nemen en te kijken in hoeverre er ruimte was voor onverwachte ‘tussenklusjes’ van anderen. Aan het eind van de sessie besloot ze de komende twee weken haar planning voor minimaal 70% uit te voeren. Om dit allemaal echt te realiseren is het van belang om goed uitgerust te zijn. Als je moe bent ga je namelijk weer sneller over op automatische piloot en verval je eerder in oude gewoonten. En dus gaf mijn klant zichzelf ook een fysieke opdracht: de komende twee weken besloot ze om minimaal 3 avonden per week voor 22.30 uur te gaan slapen.

Met een opgelucht en inspirerend gevoel verliet ze mijn coachruimte. Zo simpel kan het zijn! De meeste stress en drukte ervaren we vaak als we het gevoel hebben ‘geleefd’ te worden en geen invloed op de eigen daginvulling kunnen uitoefenen. Mensen willen creëren in plaats van alleen maar reageren!

Tips voor meer focus

5 waardevolle tips voor het houden van focus op je werkambities en je niet af te laten leiden door de waan van de dag:

1.    Begin de dag met een rustmoment waarin je zelf bepaalt welk klussen die dag jouw aandacht krijgen. Werk niet op de automatische piloot al je mails af, kijk eerst welke taak jij belangrijk vindt en start daarmee.

2.    Bepaal van te voren hoeveel tijd je aan een activiteit gaat besteden (bijvoorbeeld 1 uur) en leg gedurende die tijd je telefoon en andere afleidingen weg.

3.    Zeg vaker ‘nee’ tegen dingen die tussendoor en onverwacht aan je gevraagd worden.

4.    Zorg gedurende dag voor momenten waarin je afstand neemt van je werk. Ga tussen de middag een stukje lopen of sporten. Op die manier laat je je niet meeslepen door zaken die haast lijken te hebben en kun je objectief blijven kijken.

5.    Bepaal eens in de maand wat jouw prioriteiten worden voor de komende maand worden en kijk terug op de afgelopen maand: wat ging goed en wat kon beter? Vind je het moeilijk om dit in je eentje te doen? Regel dan iemand waarmee je dat doet. Zelf wissel ik elke maand met een collega-coach mijn maandevaluatie uit.

Er zijn nog veel meer manieren om focus te houden. Ik ben benieuwd welke manier bij jou werkt. Leuk als je je tip deelt met ons in het reactieveld hieronder.

Zie jij door de drukte niet meer wat echt belangrijk voor jou is en wil je weer focus? Meld je dan nu aan voor een gratis speedcoachsessie om minimaal twee gouden tips te krijgen voor jouw specifieke situatie. Wil je geen enkele tip missen voor meer flow in je werk, ontvang dan voortaan al mijn blogs en tips per email.

Marcella van Doorn is eigenaar en coach van Marcella van Doorn coaching waar zij vrouwen begeleidt die door onzekerheid hun ambities niet waarmaken. Ze leert vrouwen hoe ze zelfverzekerder worden zodat ze het maximale uit zichzelf halen en weer fluitend naar hun werk gaan.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Het geheim van superwoman – 5 tips om meer te bereiken met minder moeite

Misschien kijk jij ook wel eens bewonderenswaardig naar ‘superwomen’ in je omgeving. Vrouwen die ogenschijnlijk alle ballen in de lucht houden: werk, kinderen, hobby’s, familie en vriendinnen. Wat is nu hun geheim? Hoe lukt het om alles te combineren zonder overspannen te raken?
De meeste van ons kunnen met moeite alle ballen in de lucht houden. Als er dan op één gebied een radertje hapert (een zieke partner, een drukke en spannende klus op je werk of een zieke moeder) dan hebben we de neiging om nog harder te gaan werken. En voor je het weet, loop je als een zombie rond, voel je je continue opgejaagd en ben je alleen nog bezig met dingen die ’moeten’, doe je dingen met tegenzin en voel je je volledig uitgeput. Hoe kun je dat nu voorkomen?

Dat was ook een vraag van een supercreatieve, veelzijdige onderneemster met 4 kinderen die ik coachte. Ze had al jaren haar eigen onderneming waarin ze haar creatieve producten verkocht via haar website, workshops, markten en winkels. Ze baalde van de markten waar ze in het weekend in de kou stond. Ze had het gevoel teveel te moeten, het voelde als corvee, het inspireerde haar niet meer en had totaal geen idee hoe het verder moest. Samen keken we naar waar ze op dat moment het meest behoefte aan had: even helemaal niets moeten. Ze maakte met zichzelf de afspraak even een maand lang niets te moeten. En dat bleek het mooiste kado wat ze zichzelf kon geven! In die maand deed ze alleen wat ze leuk vond en waar ze energie van kreeg. Omdat er geen druk achter zat, deed ze dingen die ze in tijden niet had gedaan. Mooie aquarellen, ontspannen wandelingen, ontmoetingen met dierbaren, yoga. Na die maand besefte ze dat ze dit altijd wel wilde: ze was veel creatiever en dingen ging zoveel makkelijker!
Wat zou er mogelijk worden als ze zich altijd gunde om te doen wat ze leuk vindt? De resultaten waren verbluffend. Ze droomde al jaren van een expositie en ging werken met een nieuwe techniek, de ene creatie na de andere verscheen. Ze maakte foto’s op Instagram, kreeg aandacht van mensen uit allerlei landen, ze legde contact met musea en binnen een half jaar had ze haar nieuwe creaties tentoongesteld in een toonaangevend museum. En dat allemaal door niet door te gaan op de gebaande weg, maar te luisteren naar haar energieniveau en weer dingen te doen die haar energie geven!

Vorige week gaf ik mezelf ook 4 dagen ‘niets moeten’ kado. En toevallig of niet, prompt kreeg ik van een goede vriendin een waanzinnig leuk en toepasselijk boek. De tips die daar in stonden deel ik graag met jullie. In Een zaak van zacht werken (2014) geeft auteur Ellen de Lange-Ros aan de hand van 3 personages (een hoedenmaker, een manager  en een Zzp-er) 5 nuttige tips voor het meer bereiken met minder moeite:

  1. De 1-voor-1-regel: doe maar 1 ding tegelijk en doe dat goed. Laat je niet storen en focus op die ene taak.
  2. Werk niet harder, maar werk zacht. Bedenk waar jij energie van krijgt en wat jouw energie kost. Ga werken op een manier waarop jouw talenten en energie maximaal uit de verf komen. Dat kun je doen door niet alles vol te plannen, meer in het moment te leven en ruimte te laten voor inspiratie die op dat moment opkomt. Je stemt je taken af op je energieniveau. Complexe klussen doe je als je veel energie hebt, eenvoudige dingen als je energieniveau lager is. Rust als je daar aan toe bent.
  3. Blijf dromen. Je hoeft nog niet te weten waar je heen wilt. Je zet met de kennis van nu elke keer een stapje dichter bij je doel.
  4. Van zombie naar bouwer. Vlucht niet in automatisch gedrag, maar zet bewuste stappen door dingen te doen waar jij je gelukkiger door voelt. Dit kunnen kleine dingen zijn als: even praten met een collega, een wandeling maken of een keer lekker koken.
  5. Bouw aan je dromen in een wereld van overvloed. Schaarste en overvloed zijn vaak tegelijk aanwezig. Het is maar net hoe je kijkt en welke mindset je hebt: geef je aandacht aan dat wat er niet is (tijd, geld, leuke collega’s,etc) of aan dat wat er is? Als je leeft vanuit overvloed, ervaar je het leven anders. Dan kijk je naar de mogelijkheden die er zijn.


Je kunt overvloed alleen ervaren als je op een hoog energieniveau leeft. Je fysieke en mentale fitheid bepalen of je overvloed kunt ervaren. Als je te weinig slaapt, verkeerd eet of niet sport, dan heb je een laag energieniveau en dan leef je mentaal ook in een wereld van schaarste. Dus voel je uitgeblust of moe? Neem dan even rust, gun jezelf een dag zonder ‘moeten’ en zorg dat je weer hoog energieniveau krijgt en weer op een zachte manier kunt werken. Aleen dan kun je een superwoman zijn!

Wil je hulp hebben om in je werk als een superwoman meer te bereiken met minder moeite? Maak dan nu via mijn website (http://marcellavandoorn.nl) een afspraak voor een gratis coachsessie met mij. Marcella van Doorn is eigenaar en coach van Marcella van Doorn coaching waar zij vrouwen begeleidt die door onzekerheid hun ambities niet waarmaken. Ze leert vrouwen hoe ze zelfverzekerder worden zodat ze het maximale uit zichzelf halen en weer fluitend naar hun werk gaan.

Tip 3 voor goede voornemens: VISUALISEER DE IMPACT OP JOUW LEVEN

Wil jij in 2017 jezelf ook meer laten zien, minder twijfelen en weer energie krijgen van je werk? Onlangs gaf ik 3 tips in een vlog om dit goede voornemen in 2017 ècht uit te voeren. Vandaag licht ik tip 3 toe.

Tip 3: VISUALISEER DE IMPACT OP JOUW LEVEN
Bedenk welke positieve impact het op jouw leven heeft als je je doel haalt en minder twijfelt, meer jezelf kunt zijn en weer energie haalt uit je werk. Dan zul serieuzer genomen worden door collega’s, krijg je leukere taken, ga je weer fluitend naar je werk en hou je energie over!

Neem dagelijks een moment om deze positieve impact op jouw leven te visualiseren. Dit kan door bijvoorbeeld elke ochtend in alle rust hieraan te denken of naar een moodboard te kijken.

Zie ook mijn filmpje met 2 andere tips voor het formuleren van goede werkdoelen op http://marcellavandoorn.nl/filmpjes/

MAAK KANS OP GRATIS SESSIE
Ik ben benieuwd hoe jouw goede voornemen ten aanzien van werk luidt. Laat het hieronder weten en maak kans op een gratis speedcoachsessie van 30 minuten!